Amazon skruer op i Sverige og går efter nye markedsandele i Norden

Blandt andet en garanti om lynhurtig levering skal sikre en omsætning i milliardklassen hos tech-giganten.
Foto: Richard Drew/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Richard Drew/AP/Ritzau Scanpix

Amazon går efter nye markedsandele i Norden og skruer op for sin tilstedeværelse i Sverige med lynhurtig levering og kundefordelsklubben Prime.

Det skriver det svenske medie Dagens Industri, som Finans har citeret.

Ifølge det svenske medie, som har talt med rådgivningsfirmaet Boston Consulting Group, kan lanceringen af de to produkter have en effekt med det samme og potentielt skabe en omsætning i milliardklassen på få år.

Rådgivningsfirmaet vurderer desuden, at Amazon kan tage fem til ti pct. af markedet på tværs af hele Norden i løbet af fem år, hvor det samlede e-handelsmarked netop nu estimeres til 172 mia. kr.

”Før Prime føltes Amazons tilbud i Sverige noget svagt, men når Prime kommer på plads, så kommer trafikken til Amazons platform til at stige. Allerede nu øges downloads af Amazon-appen, og det er ingen tilfældighed, at tjenesten lanceres lige før Black week og jul,” siger David Sandberg, som er e-handelsekspert i Boston Consulting Group, til Dagens Industri.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MobilityWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også