S har købt mere Facebook-annoncering end øvrige partier op til kommunalvalget

Socialdemokratiet har de seneste 11 uger brugt næsten 1,5 mio. kr. på Facebook-annoncering og -promovering op til valget. Ifølge strategisk kommunikationsrådgiver underminerer det partiets kritik af techgiganten. Partisekretær kalder det en falsk modsætning.
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Når det kommer til at promovere sig selv og sine holdninger på Facebook, topper Socialdemokraterne med et beløb på ca. 1,5 mio. kr. listen over politiske partier, der har brugt flest penge de seneste 11 uger op til kommunalvalget. Det skriver Berlingske.

Nummer to på listen er Venstre med 994.248 kr. og derefter kommer Konservative, som har brugt 742.165 kr. på annoncering på Facebook, og Sammenlagt har partierne brugt 5,3 mio. kr. på Facebook i løbet af de seneste godt tre måneder, viser tal fra Facebook.

At Socialdemokratiet ligger i top, anser Troels Johannesen, strategisk kommunikationsrådgiver og ekspert i politisk kommunikation på sociale medier for værende noget paradoksalt i lyset af, at Socialdemokratiet igen og igen kritiserer techgiganter som Facebook for at ødelægge den demokratiske samtale, sprede misinformation og lave ekkokamre.

"Der er ikke noget odiøst i at bruge annoncekroner i en valgkamp, og der er heller ikke noget odiøst i at bruge annoncekroner på sociale medier som Facebook. Det strider bare imod det signal, man gerne vil sende, at man er så aktiv med at sponsorere opslag. Jeg synes, at Socialdemokratiet med det store forbrug af annoncer underminerer partiets egen kritik af Facebook," siger Troels Johannesen til Berlingske.

I et skriftligt svar til Berlingske udtaler partisekretær i Socialdemokratiet Lasse Ryberg:

"Det er for mig at se en falsk modsætning. Folk, der mener, at der skal strammes op på reguleringen af bankerne for at bekæmpe hvidvask, eller at bankerne skal betale mere i skat, har jo også en bankkonto eller et lån i banken. På samme måde kan man jo også godt være på Facebook og bruge Facebook og samtidig mene, at der skal stilles øgede krav til techgiganterne."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også