MediaWatch

Apples strammere tracking-regler koster milliarder for medieplatforme

Facebook, Youtube, Twitter og Snapchat kommer til at tabe i omegnen af 10 mia. dollar i annonceindtægter i anden halvdel af 2021, efter Apple har givet brugere mulighed for at undgå tracking.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Efter Apple med en systemopdatering i april tvang apps til at indhente tilladelse til at tracke brugerne, er den nødvendige dataindsamling til målrettede annoncer blevet vingeskudt for bl.a. Facebook, Youtube, Twitter og Snapchat - og dét rammer platformenes annonceomsætning. Det skriver Financial Times.

Ifølge Lotame, et selskab, der udvikler annonceteknologi, hakker Apple-stramningen 12 pct. af de fire platformes annonceomsætning i tredje og fjerde kvartal af 2021. Det svarer til 9,85 mia. dollar, eller 63,42 mia. kr.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs