Reklameboom sender Googles overskud over 100 milliarder kroner

Alphabet, der ejer Google, har haft stor vækst i reklameindtægter under corona, og det varer ved.
Foto: Kenzo Tribouillard/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Kenzo Tribouillard/AFP/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Den amerikanske it-gigant Alphabet, der ejer Google, har haft enorm fremgang det seneste år, hvor der især er kommet flere penge i kassen fra annoncer og reklamer.

Omsætningen er i tredje kvartalet steget med hele 41 pct. til 417 mia. kr.

Samtidig er overskuddet steget med 68 procent til 121 mia. kr. Det viser Alphabets regnskab, der er offentliggjort tirsdag aften.

Alphabet henter 80 pct. af sine indtægter fra reklamer. Det er reklamer fra Googles søgemaskine samt andre tjenester - herunder Gmail og YouTube.

Selskabet har nydt godt coronapandemien, hvor flere har brugt tid hjemme foran skærmen, hvilket også har gjort det attraktivt for virksomheder at annoncere.

Selv om der er blevet ophævet restriktioner mange steder, er der fortsat høj efterspørgsel.

Desuden tjener selskabet penge på apps til smartphones i Google Play, Chromecast og Google Play Music.

Derudover har Alphabet et voksende forretningsområde inden for cloud-tjenester, hvor man kan få opbevaret for eksempel data, der kan tilgås på nettet.

Det seneste års høje vækst betyder også, at antallet af ansatte hos Alphabet er gået i vejret.

Udgifterne til personale er steget 26 pct. det seneste år, og Alphabet har nu mere end 150.000 ansatte.

Alphabet er med en markedsværdi på knap 12.000 mia. kr. den fjerdemest værdifulde børsnoterede virksomhed i verden efter Apple, Microsoft og Saudi Aramco.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også