Nye privatlivsindstillinger har givet boost til Apples reklamesalg

Det er støt blevet sværere at målrette reklamer til brugerne af Apples enheder og med den seneste opdatering af IOS-styresystemet har det givet ekstra vind i ryggen til iphone-producentens eget reklamesalg.
Foto: GONZALO FUENTES/REUTERS/Ritzau Scanpix
Foto: GONZALO FUENTES/REUTERS/Ritzau Scanpix

Siden Apple i april udrullede sin seneste opdatering af styresystemet IOS med bl.a. en forbedring af brugernes privatlivsbeskyttelse, er det igen blevet sværere for annoncører at målrette reklamer til den enkelte bruger. Til gengæld har det haft en særdeles gavnlig effekt på Apples eget reklamesalg, skriver Journalisten på baggrund af Financiel Times.

Det ses ved, at Apples reklamer i den såkaldte App Store, Apple Search Ads, i dag står for 58 pct. af alle app-downloads, der gennemføres ved klik på reklame - en stigning fra 17 pct. for et år siden, skriver Journalisten.

"Det er, som om Apple Search Ads er gået fra at spille i de mindre ligaer til at vinde verdensmesterskabet i løbet af et halvt år," udtaler Alex Bauer, chef for produktmarkedsføring hos Branch, der analyserer mobilannoncemarkedet, til Financiel Times.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også