Medieekspert: Børns brug af sociale medier er tveægget sværd

Facebook beskyldes for at påvirke unge negativt, og kritikken er ifølge Børns Vilkår berettiget.
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Børn og unges brug af sociale medier som Instagram og Facebook er et tveægget sværd.

På den ene side rummer de mulighed for positive fællesskaber og inspiration.

Men omvendt kan det forstærke mistrivslen hos børn og unge, der i forvejen har det skidt.

Det forklarer Camilla Mehlsen, som er digital medieekspert hos Børns Vilkår.

På baggrund af en intern rapport, som en whistleblower har taget med sig fra sit tidligere job hos Facebook, har The Wall Street Journal skrevet en række kritiske artikler om virksomheden.

Blandt andet om den stærkt negative effekt, som brugen af Facebook og Instagram kan have på unge piger og deres selvopfattelse.

Der er også eksempler på, at problemer med spiseforstyrrelser og selvmordstanker bliver forstærket.

Kritikken er berettiget, forklarer Camilla Mehlsen. Også selv om der på Instagram er både fællesskab og inspiration at hente.

"Det er et kommunikationsværktøj, som kan give meget positivt, og hvor man måske kan finde fællesskaber, man måske ikke har i den fysiske verden. Men ikke desto mindre er det et kæmpe problem, at Instagram kan forstærke mistrivslen. Dem, der i forvejen har det skidt med deres krop, kan få det værre, og det gælder også dem, der er ensomme og føler sig udenfor," forklarer hun.

Kan skabe pres

Facebooks administrerende direktør og grundlægger, Mark Zuckerberg, kalder den måde, rapporten er beskrevet på, for en "fejlkarakterisering".

"Mange teenagere, vi hører fra, føler, at Instagram hjælper dem, når de slås med de problemer, som teenagere altid har stået over for," skrev han i et blogindlæg natten til onsdag.

Camilla Mehlsen forklarer, at Instagram er designet ud fra sociale sammenligninger, hvor man kan se, hvad alle andre brugere deler.

Det kan ifølge hende skabe et pres, når alle andres liv ser ud til at være helt perfekte.

"Instagram gør allerede en del for at fjerne skadeligt indhold, men vi skal ikke kun se på, hvilket indhold de fjerner. Vi skal også se på selve designet. Skal man kunne like, når man er under 18 år? Skal man kunne se slankekure? Vi har ikke løsningen, men det er den slags mekanismer i designet, som Instagram må være mere åbne omkring, og som man må overveje, om man skal regulere mere," siger hun.

/ritzau/

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også