MediaWatch

Nyt forskningsprojekt vil undersøge brugen af AI i kommunikation

Brugen af kunstig intelligens i kommunikation med kunder og borgere skal under lup i nyt forskningsprojekt på Roskilde Universitet, der har fået millionstøtte fra Velux Fonden.

Ib T. Gulbrandsen skal sammen med forskerkolleger over de næste fire år undersøge, hvad det gør ved kommunikationen til kunder eller borgere, når afsenderen er en robot | Foto: Thomas Cato

Når kunder får automatiserede svar fra chatbotter i kundeservice - eller når medier udgiver automatiserede nyhedsnoter - er det udtryk for, at kunstig intelligens vinder frem i selskabers og institutioners kommunikation med borgere og brugere.

Konsekvenserne af den udvikling skal nu kortlægges i et stort forskningsprojekt på Roskilde Universitet, som løber over fire år, oplyser universitetet i en pressemeddelelse.

"Vi ved, at kunstig intelligens i øjeblikket transformerer kommunikationsbranchen, men vi ved meget lidt om, hvilke strategiske konsekvenser denne udvikling har. Hvordan udnytter vi mulighederne, fx i form af mere præcis og effektiv målretning af budskaber, samtidig med, at vi undgår de etiske faldgruber, der ligger i fx datalæk eller fordomsfulde teknologier? Det vil projektet søge svar på," siger lektor Ib T. Gulbrandsen fra Centre for Digital Citizenship og Digital Media Lab, der sammen med fire forskerkollegaer skal dykke ned i området de kommende år.

Projektet "Strategizing Communication and Artificial Intelligence" skal særligt finde bundlinjen i, hvordan integrationen af kunstig intelligens påvirker professionelle kommunikatørers faglige skøn og vurderinger.

Arbejdet går i gang 1. januar og løber fire år frem. Projektet er støttet med 5,8 mio. kr. fra Velux Fonden. Samarbejdspartnere er bl.a. techvirksomheden 2021.AI og organisationerne Dansk Erhverv og K1 Kommunikationsforening.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs