MediaWatch

Altinget-koncernen sætter hotel i Allinge til salg

Grønbechs Hotel i Allinge på Bornholm har været i i Altinget-koncernen Alrow Medias eje i syv sæsoner, men nu vil koncernchef Christoph Nørgaard sælge og fokusere alle kræfter på kerneforretningen.

Allinge by på Bornholm, hvor Grønbechs Hotel ligger. | Foto: Rasmus Flindt Pedersen

Mediehuset Alrow Media, som ejer Altinget og Mandag Morgen, skal ikke længere drive hotel, og derfor sættes koncernens hotel på Bornholm til salg. Det fremgår af en pressemeddelelse.

Beslutningen skyldes ifølge Christoph Nørgaard, koncernchef i Alrow Media, at mediehuset nu vil samle kræfterne om sine medier.

"Gennem årene har gæster givet fine anmeldelser for atmosfære og gastronomi. Men vi må også erkende, at hoteldrift ligger uden for vores kerneforretning, som er medier i vækst. Vi står foran yderligere international ekspansion og skal bruge alle kræfter på det," siger han.

Ifølge Bornholms Tidende er hotellet sat til salg for 14,5 mio. kr.

Købt i 2014

Udgiver Rasmus Nielsen købte Grønbechs Hotel i 2014, og siden har det spillet en rolle i Altingets tilstedeværelse på Folkemødet, som årligt afholdes i Allinge. Desuden har det været brugt som konferencehotel, til turisme og restaurant, men forretningen har været underskudsgivende i størstedelen af tiden.

Som følge af Folkemødets aflysning sidste år fik Ejendomsselskabet Stedets Ånd et underskud på godt 1,8 mio. kr. for det forskudte regnskabsår 2019/20, som sluttede 31. juni. Året forinden lød resultatet på et overskud på 537.000 kr.

"Altinget og Mandag Morgen har alle årene været en aktiv medskaber af Folkemødet i Allinge og salget af Grønbechs hotel ændrer ikke på dette. Vores strategi er fortsat aktivt at deltage på Folkemødet i 2022 med events i vores gård ved Christiansborg, på Grønbechs hotel og forhåbentligt også de følgende år sammen med en ny ejer", siger koncernchefen.

Hotellet er ejet af Ejendomsselskabet Stedet Ånd ApS, som er en del af koncernen Alrow Media.

I alt råder Altinget over 35 nichemedier på tværs af landegrænser, 26 i Danmark og 9 i Sverige, hvor Altinget i løbet af foråret har lanceret to nye nichemedier.

Alrow Media landede i regnskabsåret 2019/20 på en bruttofortjeneste på 97,17 mio. kr. Resultatet før finansielle poster endte på 2,35 mio. kr. – en halvering i forhold til året før – mens bundlinjen viste et plus på lige under 670.000 kr.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs