MediaWatch

Facebook retter fejl med manglende overskrift på nyheder

Der var tale om en fejl, da hverken rubrikker eller fotos blev vist ved delingen af links med fx nyhedsartikler og annonceindhold på Facebook.

Foto: Olivier Douliery/AFP/Ritzau Scanpix

Onsdag har der været bøvl med delingen af bl.a. nyhedsindhold og annoncer på Facebook. Men ifølge Facebook selv var det ikke tilsigtet.

"Det er en fejl, som bliver korrigeret," skriver John Severinson, Facebooks chef for mediepartnerskaber i Europa, på Twitter som svar i en tråd, hvor brugere diskuterede problemet.

Fejlen betød, at hverken overskrift eller foto blev vist, hvis man delte en nyhedsartikel på Facebook. Efterfølgende blev der på Twitter spekuleret i, om det var en skærpelse fra Facebooks side i kampen med medier om det indhold, som deles på platformen.

"Kampen mellem FB og #dkmedier skærpes. Først røg billederne, når der blev delt links fra nyhedssider på Facebook. Nu er overskriften også væk! Og før kunne nyhedssider også få forhåndsvist billeder fra deres egne domæner. Det lader også til at være slut," lød det bl.a. fra rådgiver i kommunikationsbureauet Operate A/S Marcus Stoltze ifølge Markedsføring.

Få dage efter Danmarks implementering af EU's ophavsretsdirektiv i starten af juni indførte Facebook en begrænsning på delingen af nyhedsindhold, som betød, at der frem for et link med billede, overskrift og underrubrik fra artiklen kun vises en overskrift og et link uden foto. Det skete ifølge Facebook for at imødekomme lovændringen, som udvider mediernes ophavsret til eget indhold på digitale platforme.

Trækket blev kritiseret af bl.a. Danske Medier, brancheorganisation for private medier, som undrede sig over, at ændringen kom uden forudgående dialog med medierne. Ændringen gælder kun privates deling af nyhedsindhold. Hvis medier selv vil have foto og forhåndsvisning af tekst vist, kan de anmode Facebook om det.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Nyt fra dansk og international streaming, papirmangel og andre udfordringer for traditionelle medier er blandt ugens vigtigste mediehistorier. Få overblikket her.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs