MediaWatch

Facebook undersøges for brud på EU's konkurrenceregler

Brugen af brugerdata på tværs af Facebooks sociale mediedel og handelspladsen Marketplace skal nu granskes, melder EU-Kommissionen.

Foto: Francisco Seco/AFP/POOL

Konkurrencemyndighederne i EU har indledt en formel undersøgelse af Facebooks reklamer og dataindsamling.

Ifølge Bloomberg News vil EU-Kommissionen undersøge, om det sociale netværk bryder konkurrencereglerne og bruger reklamedata indsamlet fra annoncører til at konkurrere med dem på markeder, hvor Facebook selv er aktiv.

Næstformand i EU-Kommissionen og EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, siger i en meddelelse, at Facebook indsamler store mængder data om brugernes aktiviteter på det sociale netværk.

"Vi vil se nærmere på, om disse data giver Facebook en unødig konkurrencemæssig fordel, især inden for online rubrikannoncer, hvor folk køber og sælger varer hver dag, og hvor Facebook også konkurrerer med virksomheder, hvorfra de indsamler data. I dagens digitale økonomi bør data ikke bruges på måder, der fordrejer konkurrencen," siger Margrethe Vestager.

Specifikt er Kommissionen bekymret for, at Facebook udnytter brugerdata fra reklamer for konkurrenter til Facebook Marketplace, hvor private kan sælge og købe ejendele. Og om Facebook Marketplace som integreret del af Facebooks sociale netværk giver det en fordel og hæmmer konkurrencen fra tilsvarende services.

Også de britiske konkurrencemyndigheder har valgt at indlede en undersøgelse af forholdene.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny Zetland-chefredaktør, redning af radiokanaler og Radio Loud 2.0 har været ingredienserne i denne uges mediegryderet. Få stillet sulten med vores sammenkog af de vigtigste historier i denne briefing.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs