Facebook lancerer "Live Audio Rooms" og mere lyd på alle platforme

Facebook har sat flere ord på sit ønske om at blive stærkere på lyd. En ny feature ligner en klar rival  til Clubhouse.
Illustration af de nyelydværktøjer. | Foto: Facebook PR
Illustration af de nyelydværktøjer. | Foto: Facebook PR

Mandag annoncerede Facebook flere nye produkter, som skal styrke og integrere både brugergenereret lyd og lydklip bedre med video, tekst og billeder på den brede sociale medieplatform. 

"Vi har set den fortsatte stigning i lydformatet på vores platforme, fra opkald til lydbeskeder på WhatsApp og Messenger, og vi arbejder på at gøre det både nemmere - og sjovere - at optage og sende lydbeskeder og små lydklip," skriver Facebook i en pressemeddelelse.

Inden sommer forventes alle brugere på Facebook og senere også på Messenger således at få adgang til den lydbaserede chatfunktion, "Live Audio Rooms", der af The Verge kaldes en direkte konkurrent til platformen Clubhouse, hvorpå brugere kommunikerer udelukkende via lyd i virtuelle rum, der nylig er vurderet til 4 mia. dollar.

I første omgang vil "Live Audio Rooms" blive udrullet, så det er tilgængeligt for grupper, skriver Facebook, der også vil invitere en række kendte mennesker til at bruge lyd-platformen og være værter for samtaler med enten andre kendte mennesker, med eksperter eller med deres fans.

Som en del af styrkelsen af Facebooks lydfunktioner lanceres værktøjet "Soundbites", som kan bruges til at optage og redigere korte lydsnaser. Soundbites vil blive testet over de næste måneder med et mindre antal udvalgte lydindholds-skabere, før det udrulles til alle platformens brugere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også