MediaWatch

Facebook lancerer "Live Audio Rooms" og mere lyd på alle platforme

Facebook har sat flere ord på sit ønske om at blive stærkere på lyd. En ny feature ligner en klar rival  til Clubhouse.

Illustration af de nyelydværktøjer. | Foto: Facebook PR

Mandag annoncerede Facebook flere nye produkter, som skal styrke og integrere både brugergenereret lyd og lydklip bedre med video, tekst og billeder på den brede sociale medieplatform. 

"Vi har set den fortsatte stigning i lydformatet på vores platforme, fra opkald til lydbeskeder på WhatsApp og Messenger, og vi arbejder på at gøre det både nemmere - og sjovere - at optage og sende lydbeskeder og små lydklip," skriver Facebook i en pressemeddelelse.

Inden sommer forventes alle brugere på Facebook og senere også på Messenger således at få adgang til den lydbaserede chatfunktion, "Live Audio Rooms", der af The Verge kaldes en direkte konkurrent til platformen Clubhouse, hvorpå brugere kommunikerer udelukkende via lyd i virtuelle rum, der nylig er vurderet til 4 mia. dollar.

I første omgang vil "Live Audio Rooms" blive udrullet, så det er tilgængeligt for grupper, skriver Facebook, der også vil invitere en række kendte mennesker til at bruge lyd-platformen og være værter for samtaler med enten andre kendte mennesker, med eksperter eller med deres fans.

Som en del af styrkelsen af Facebooks lydfunktioner lanceres værktøjet "Soundbites", som kan bruges til at optage og redigere korte lydsnaser. Soundbites vil blive testet over de næste måneder med et mindre antal udvalgte lydindholds-skabere, før det udrulles til alle platformens brugere.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs