MediaWatch

Google vil stoppe annoncesalg baseret på internethistorikken

Som verdens største sælger af digitale annoncer kan Googles beslutning blive afgørende for hele den digitale annoncesektor.

Foto: EVA HAMBACH/AFP / AFP

Google, der sammen med Youtube ejes af Alphabet, planlægger i fremtiden at stoppe for salget af annoncer, der er tilpasset den enkelte brugeres besøgshistorik på tværs af forskellige hjemmesider på internettet.

Det skriver The Wall Street Journal.

Til næste år vil Google holde op med at benytte og med at investere i den sporingsteknologi, der identificerer unikke brugere på tværs af hjemmesider på internettet. Beslutningen er truffet af hensyn til brugernes privatliv.

Som verdens største sælger af digitale annoncer, kan beslutningen blive afgørende for hele den digitale annoncesektor.

"Hvis digital annoncering ikke udvikler sig og adresserer de tiltagende bekymringer, folk har omkring deres privatliv, og hvordan deres identiteter anvendes, så risikerer vi fremtiden for et gratis og åbent internet," skrev David Temkin, produktchef hos Google, i en blog onsdag, ifølge The Wall Street Journal.

Google vil i stedet anvende og tilbyde sine annoncører nye teknologier, der eksempelvis inden for en "privatlivs sandkasse" følger den enkelte brugers gøren og laden på egne smartphones, tablets og computere, hvorved annoncører kan målrette markedsføringen til definerede grupper.

Google tegnede sig sidste år for 52 pct. af det globale digitale annoncemarked på 292 mia. dollar, ifølge en opgørelse fra Jounce Media.

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

Data-myndighed vil have EU til at overveje forbud mod målrettede annoncer 

Mere fra MediaWatch

Storaktionær retter kritik mod Gyldendal

Under forlagshusets generalforsamling tirsdag brugte Akademikerpension lejligheden til at kritisere Gyldendal for manglende transparens omkring forretningsstrategien.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs