En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
17.02.2021kl. 21.22

Facebook fjerner alle nyheder fra australske brugeres sider

En strid om et nyt lovforslag i Australien har fået Facebook til at lukke for nyheder på det sociale medie.
"Det har efterladt os med et svært valg: Enten skal vi efterleve en lov, der ignorerer det forhold, eller også skal vi stoppe med at tillade nyheder på vores tjenester i Australien. Vi har valgt det sidste," skriver Facebook. | Foto: OLIVIER DOULIERY/AFP / AFP
af ritzau

Det vil fremover hverken være muligt for privatpersoner eller virksomheder i Australien at læse eller dele mediers nyheder på Facebook.

Det fremgår onsdag af en pressemeddelelse fra det sociale medie.

Beslutningen bunder i en strid om et australsk lovforslag.

Forslaget lægger op til, at sociale medier som Facebook fremover skal betale en del af deres overskud til de etablerede medier.

"Lovforslaget misforstår helt fundamentalt forholdet mellem vores platform og udgivere, der bruger den til at dele nyhedshistorier."

"Det har efterladt os med et svært valg: Enten skal vi efterleve en lov, der ignorerer det forhold, eller også skal vi stoppe med at tillade nyheder på vores tjenester i Australien. Vi har valgt det sidste," skriver Facebook.

Facebook præciserer blandt andet, at private brugere fremover "ikke kan se eller dele australske eller internationale nyheder på Facebook".

Ifølge Facebook hjalp det sociale medie sidste år australske udgivere med at tjene omkring 407 millioner australske dollar - knap 2 milliarder kroner - gennem 5,1 milliarder henvisninger til deres hjemmesider.

Lovforslaget har også tvunget Google til at overveje sin fremtid i Australien.

Google har blandt andet truet med at lukke sin søgemaskine i landet for at undgå indholdslove, der er "umulige at arbejde med".

Google har dog tidligere indgået aftaler med nyhedsmedier.

Man ifølge Facebook er Google også forskellig fra Facebook.

"Vores platforme har helt fundamentalt et andet forhold til nyheder. Googles søgemaskine hænger uløseligt sammen med nyheder, og udgivere lægger ikke frivilligt deres indhold frem," skriver Facebook.

"Til gengæld lægger udgivere gladeligt nyhedshistorier op på Facebook, da det fører til salg af flere abonnementer," lyder det.

Relaterede artikler:

  • Den franske minister Cedric O. har fokus rettet mod EU's kommende regulering af globale techkoncerner | Foto: Francois Mori/AP/Ritzau Scanpix

    Frankrig vil skubbe på for regulering af techkoncerner

    For abonnenter

  • Foto: PR/Danske Medier

    Medier håber aftale i Australien kan være løftestang for tiltag i EU

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

Den vigtigste opgave for den kommende digitale chef bliver at øge de digitale indtægter hos Fagbladet Folkeskolen, fortæller nyligt tiltrådt adm. direktør. 
  • Mediet Markedsføring ansætter ny chefredaktør
  • Kunstig intelligens og automatisering vil vinde større indpas i mediebranchen i år

For abonnenter

Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge

For abonnenter

Dar Salim, Anders Juul, Lene Maria Christensen, Marijana Jankovic, Morten Hee Andersen og resten af holdet fra Fred til Lands på den røde løber ved Robert-prisuddeling i Tivoli Hotel & Congress Center i København søndag den 26. januar 2020. | Foto: Philip Davali
TV

Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Polen afviser at reducere moms på bøger

For abonnenter

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Foto: Tv 2 / Danmark
TV

TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling

TV 2s kommercielle direktør understreger, at TV 2 Play skelner mellem uforsætlige og systematiske videredelinger af logins til tjenesten.

For abonnenter

Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

En stigende andel af befolkningen er blevet nyhedstrætte og vælger aktivt nyheder fra, viser årlig rapport om danskernes medievaner fra DR Medieforskning.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 26. jan.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 26. jan.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 26. jan.
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Watch Job

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • People and Operations Partner

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge