MediaWatch

Medier håber aftale i Australien kan være løftestang for tiltag i EU

Forhandlingerne om en aftale, der skal få Google og Facebook til at betale for medieindhold på deres platforme, bliver fulgt tæt af Danske Medier. Direktør håber, det kan sætte skub i en aftale om lignende regulering af techselskaber i EU.

Foto: PR/Danske Medier

Regeringen i Australien er på vej med en ny lov, der skal tvinge techselskaber til at betale medier for nyheder og indhold, der deles på deres platforme - også i små uddrag. Skridtet bliver fulgt tæt af brancheorganisationen Danske Medier, der håber, det kan få forhandlinger om en lignende aftale i EU på gled, skriver Berlingske.

"Danske Medier har sammen med sine europæiske partnere opfordret EU-Kommissionen til at kigge på den australske model, når man skal se på de kommende EU-forordninger for det digitiale marked. Vi har også selv fra dansk side ladet os inspirere af den australske model, blandt andet at man giver ophavsretslicensnævnet flere muskler, så det kan håndtere tvister mellem parterne," siger Louise Brincker, adm. direktør i Danske Medier til Berlingske.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Stort boligmagasin skifter fra Bladkompagniet

Realdania-ejet magasin med sekscifret oplag har skrevet kontrakt med en ny distributør. Prisen er lavere, og kvaliteten højere, lyder forklaringen. Realdania har ingen planer om at stoppe den trykte udgave af magasinet.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs