MediaWatch

Europæisk forbrugerråd beskylder Tiktok for alvorlige lovbrud

Europæisk forbrugerorganisation beskylder det sociale medie Tiktok for brud på EU's forbrugerregler. Organisationen har indsendt en klage mod den populære platform og opfordrer EU-landene til at advare nationale myndigheder om lovbruddene.

Foto: VALERIE MACON/AFP / AFP

Det yderst populære sociale medie Tiktok møder endnu engang kritik for at krænke forbrugerrettighederne.

Denne gang kommer den løftede pegefinger fra den europæiske forbrugerorganisation BEUC, som har indsendt en klage rettet mod Tiktok til EU-Kommissionen og Det Internationale Forbrugerbeskyttelses- og Håndhævelsesnetværk. Det fremgår af en pressemeddelelse udsendt på organisationens hjemmeside.

Klagen kommer efter en undersøgelse udført af BEUC, som fandt, at det sociale medie angiveligt skulle være ansvarlig for utallige brud på EU's forbrugerlovgivning.

Samtidig opfordrer forbrugerorganisationen medlemslandene til at starte en omfattende undersøgelse af mediet for at sikre, at det stemmer overens med EU's forbrugerregler.

Indtil videre har 15 EU-forbrugerorganisationer kontaktet nationale myndigheder og opfordret til granskning af Tiktok. I Danmark har Forbrugerrådet Tænk kontaktet de danske myndigheder om de angivelige brud på rettighederne. 

Anklagerne lyder blandt andet på, at flere af punkterne i app'ens "vilkår & betingelser" er tvetydige og uretfærdige, da de giver Tiktok lov til at bruge og distribuere indhold produceret af brugerne, uden nogle former for vederlag.  

Derudover påstår BEC, at det social medie ikke formår at beskytte børn og unge imod skjult reklame og potentielt skadeligt og upassende indhold på platformen.   

Til sidst lyder kritikken på, at Tiktok ikke tydeligt informerer dens brugere om, hvilke persondata der gemmes og på hvilket legitimt retsgrundlag. Dette er ifølge forbrugerrådet et tydeligt brud på EU's forbrugerlovgivning.

Tiktok er på få år blevet et af de mest populære sociale medier - særligt blandt børn og unge - med millioner af brugere rundt om i hele verden.

Denne artikel er leveret af MediaWatchs søstermedie ITWatch.

DR Medieforsknings årlige rapport er landet: Her er fem nedslagspunkter 

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

For en række nye digitale medier er Google og Facebook en hjælp til at blive hørt og set, lyder det fra foreningen Nye Medier, der frygter, at et krav om betaling fra techplatforme til medierne, som de store mediehuse presser på for, kan ramme dem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs