Europæisk forbrugerråd beskylder Tiktok for alvorlige lovbrud

Europæisk forbrugerorganisation beskylder det sociale medie Tiktok for brud på EU's forbrugerregler. Organisationen har indsendt en klage mod den populære platform og opfordrer EU-landene til at advare nationale myndigheder om lovbruddene.
Foto: VALERIE MACON/AFP / AFP
Foto: VALERIE MACON/AFP / AFP

Det yderst populære sociale medie Tiktok møder endnu engang kritik for at krænke forbrugerrettighederne.

Denne gang kommer den løftede pegefinger fra den europæiske forbrugerorganisation BEUC, som har indsendt en klage rettet mod Tiktok til EU-Kommissionen og Det Internationale Forbrugerbeskyttelses- og Håndhævelsesnetværk. Det fremgår af en pressemeddelelse udsendt på organisationens hjemmeside.

Klagen kommer efter en undersøgelse udført af BEUC, som fandt, at det sociale medie angiveligt skulle være ansvarlig for utallige brud på EU's forbrugerlovgivning.

Samtidig opfordrer forbrugerorganisationen medlemslandene til at starte en omfattende undersøgelse af mediet for at sikre, at det stemmer overens med EU's forbrugerregler.

Indtil videre har 15 EU-forbrugerorganisationer kontaktet nationale myndigheder og opfordret til granskning af Tiktok. I Danmark har Forbrugerrådet Tænk kontaktet de danske myndigheder om de angivelige brud på rettighederne. 

Anklagerne lyder blandt andet på, at flere af punkterne i app'ens "vilkår & betingelser" er tvetydige og uretfærdige, da de giver Tiktok lov til at bruge og distribuere indhold produceret af brugerne, uden nogle former for vederlag.  

Derudover påstår BEC, at det social medie ikke formår at beskytte børn og unge imod skjult reklame og potentielt skadeligt og upassende indhold på platformen.   

Til sidst lyder kritikken på, at Tiktok ikke tydeligt informerer dens brugere om, hvilke persondata der gemmes og på hvilket legitimt retsgrundlag. Dette er ifølge forbrugerrådet et tydeligt brud på EU's forbrugerlovgivning.

Tiktok er på få år blevet et af de mest populære sociale medier - særligt blandt børn og unge - med millioner af brugere rundt om i hele verden.

Denne artikel er leveret af MediaWatchs søstermedie ITWatch.

DR Medieforsknings årlige rapport er landet: Her er fem nedslagspunkter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også