MediaWatch

Kontroversielt socialt medie gør comeback efter udelukkelse

Mediet Parler forsvandt fra nettet, efter at store it-giganter nægtede det online. Nu er det genopstået.

Foto: OLIVIER DOULIERY/AFP/Ritzau Scanpix

Det kontroversielle sociale medie Parler gør comeback, efter at både Google, Apple og Amazon tvang det offline.

Parler, der hævdede at have over 20 millioner brugere, blev tilflugtssted for mange af Donald Trumps tilhængere, da Trumps profiler blev lukket af medier som Twitter og Facebook.

Parler forsvandt midlertidigt fra nettet, da Amazon nægtede det at bruge deres servere, og efter at Google og Apple havde fjernet det fra deres appbutikker.

Det var Parlers håndtering af opslag, der opildnede til vold, der blev opgivet som årsag af techgiganterne. Men mandag kunne det sociale medie, der omtaler sig som en platform for ytringsfrihed, altså gøre comeback.

Virksomhedens administrerende direktør, Mark Meckler, udtaler i en meddelelse, at Parler genopstår, selv om det er blevet lukket "af dem, der ønsker at lukke munden på flere millioner af amerikanere".

Ifølge Meckler fungerer Parler for dem, der tidligere har downloadet appen, og i næste uge vil den også blive åbnet for nye brugere.

Sidste måned blev det meddelt, at Parler var sikkerhedskopieret ved hjælp af en russisk computerserver. På virksomhedens hjemmeside blev det derefter oplyst, at de arbejdede på at få flere funktioner på plads igen.

Parlers popularitet steg voldsomt i ugerne op til præsident Joe Bidens indsættelse. Parler blev også den mest downloadede app på Apples appstore, efter at Twitter udelukkede USA's præsident, Donald Trump, fra sin tjeneste.

Flere forskere har sagt, at højreekstremistiske grupper i stor stil brugte online-platforme som Parler til at sprede voldelig retorik forud for optøjerne ved Kongressen.

Parler har tidligere afvist alle beskyldninger.

Mere fra MediaWatch

Heartbeats slutter sig til kritik af ændringer på Loud

Det vil være decideret konkurrenceforvridende, hvis Berlingske Media får godkendelse af Radio- og tv-nævnet til at øge sin ejerandel i den statsligt finansierede dab-kanal Loud. Det mener det lydproducerende medier Heartbeats ifølge Berlingske. Dermed tilslutter mediet sig kritikken fra Zetlands direktør Tav Klitgaard samt Podimos adm. direktør Morten Strunge, som over for MediaWatch har kaldt situationen "absurd"."At man nu kan handle offentlige støttekroner på denne her måde – og på den måde bygge en privat virksomhed endnu stærkere – synes jeg er vanvittigt og fuldstændig konkurrenceforvridende," siger Le Gammeltoft, stifter og kreativ direktør i Heartbeats.Kritikken går på, at dab-radioen Loud får ca. 65 mio. kr. årligt i offentlig støtte, og at Berlingske Media som hovedejer de kommende to år, indtil sendetilladelsen udløber, reelt vil få ca. 150 mio. kr. i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at styrke sin produktion af lydindhold.De hæfter sig sammenfattet ved, at Berlingske Media dermed de kommende to et halvt år reelt får i omegnen af 150 millioner kroner i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at løfte sin lydproduktion.Berlingske Media ønsker at øge sin ejerandel i Loud fra 40 til 91 pct. samt ændre stationens navn til 24syv.

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs