MediaWatch

Ekstra Bladet og Jyllands-Posten får kritik for låneguide

Eksperter vurderer over for Politiken, at Jyllands-Posten og Ekstra Bladet er på kant med loven, når de lægger platform til kommercielle låneguides, der bl.a. reklamerer for kviklån, men ikke er varedeklareret tilstrækkeligt.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Ekstra Bladet og Jyllands-Posten skifter kurs, efter der er kommet kritisk fokus på en del af deres annoncørbetalte indhold, skriver Politiken. Indholdet består af låneguides, som er reklame bl.a. for kviklån.

Problemet er bl.a., at det ikke har fremgået tydeligt, hvem den kommercielle afsender bag guiderne er, ligesom Politiken har fundet eksempler på, at låneguiden fra Ekstra Bladet ikke er tilstrækkeligt klart markeret som en annonce, når den videreformidles mod betaling andre steder online. Ekstra Bladet har ændret guiden og Jyllands-Posten helt fjernet den.

"De, der samarbejder med os, skal overholde alle regler. Ellers ryger de ud. Derfor har vi oven på den her sag sagt til udbyderne, at man skal overholde reglerne. Det siger de også, de har gjort. Jeg kan ikke garantere dig, det er sket. Jeg har bare sagt, det skal de selvfølgelig. Sker det ikke, så ryger de ud," siger Poul Madsen, ansv. chefredaktør for Ekstra Bladet, til Politiken.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Børsen undersøger mulig coronasnyd i egne rækker, lovforslag om ændring i ophavsretten debatteres og der er landet et væld af rapporter om mediers vilkår. Få overblik over ugens vigtigste begivenheder i Mediedanmark her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs