MediaWatch

Ekstra Bladet og Jyllands-Posten får kritik for låneguide

Eksperter vurderer over for Politiken, at Jyllands-Posten og Ekstra Bladet er på kant med loven, når de lægger platform til kommercielle låneguides, der bl.a. reklamerer for kviklån, men ikke er varedeklareret tilstrækkeligt.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Ekstra Bladet og Jyllands-Posten skifter kurs, efter der er kommet kritisk fokus på en del af deres annoncørbetalte indhold, skriver Politiken. Indholdet består af låneguides, som er reklame bl.a. for kviklån.

Problemet er bl.a., at det ikke har fremgået tydeligt, hvem den kommercielle afsender bag guiderne er, ligesom Politiken har fundet eksempler på, at låneguiden fra Ekstra Bladet ikke er tilstrækkeligt klart markeret som en annonce, når den videreformidles mod betaling andre steder online. Ekstra Bladet har ændret guiden og Jyllands-Posten helt fjernet den.

"De, der samarbejder med os, skal overholde alle regler. Ellers ryger de ud. Derfor har vi oven på den her sag sagt til udbyderne, at man skal overholde reglerne. Det siger de også, de har gjort. Jeg kan ikke garantere dig, det er sket. Jeg har bare sagt, det skal de selvfølgelig. Sker det ikke, så ryger de ud," siger Poul Madsen, ansv. chefredaktør for Ekstra Bladet, til Politiken.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen. (Rettet)

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs