MediaWatch

Topannoncører skærer i reklameudgifter på Facebook efter optøjer

Det sker, efter der har været kritik af Facebook for at bringe reklamer for militærudstyr, skudsikre veste og pistolhylstre ved siden af artikler om urolighederne.

Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

Facebooks største annoncører, der blandt andet tæller Microsoft, Paypal og Starbucks, har siden belejringen af den amerikanske regeringsbygning skåret i reklameudgifterne til Facebook for et samlet beløb på næsten 10 mia. dollar.

Det skriver The Telegraph med henvisning til estimater fra dataselskabet Pathmatics.

Reklamenedskæringerne følger i kølvandet på kritik af Facebook for at bringe reklamer for militærudstyr, skudsikre veste og pistolhylstre ved siden af artikler om urolighederne ved Capitol.

Reklamerne blev afmærket af kontrolinstansen Tech Transparency Project, men var alligevel ikke fjernet fra platformen onsdag morgen.

Ifølge William Merchan fra Pathmatics skal topannoncørernes beslutning forstås som et forsøg på ikke at fremstå ufølsomme eller risikere at skade deres brands.

"I begyndelsen af et nyt år, ser vi typisk en nedjustering af reklamebudgettet fra flere selskaber, efter at de har reklameret intenst henover julen. Men i nogle af tilfældene er det sandsynligvis en reaktion på Capitol-begivenhederne," siger William Merchan til The Telegraph.

Efter angrebet reducerede flere selskaber også reklameudgifterne på Amazon, Twitter og Youtube. Tendensen er dog mest tydelig på Facebook, skriver avisen.

Mere fra MediaWatch

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

For en række nye digitale medier er Google og Facebook en hjælp til at blive hørt og set, lyder det fra foreningen Nye Medier, der frygter, at et krav om betaling fra techplatforme til medierne, som de store mediehuse presser på for, kan ramme dem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs