Topannoncører skærer i reklameudgifter på Facebook efter optøjer

Det sker, efter der har været kritik af Facebook for at bringe reklamer for militærudstyr, skudsikre veste og pistolhylstre ved siden af artikler om urolighederne.
Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Facebooks største annoncører, der blandt andet tæller Microsoft, Paypal og Starbucks, har siden belejringen af den amerikanske regeringsbygning skåret i reklameudgifterne til Facebook for et samlet beløb på næsten 10 mia. dollar.

Det skriver The Telegraph med henvisning til estimater fra dataselskabet Pathmatics.

Reklamenedskæringerne følger i kølvandet på kritik af Facebook for at bringe reklamer for militærudstyr, skudsikre veste og pistolhylstre ved siden af artikler om urolighederne ved Capitol.

Reklamerne blev afmærket af kontrolinstansen Tech Transparency Project, men var alligevel ikke fjernet fra platformen onsdag morgen.

Ifølge William Merchan fra Pathmatics skal topannoncørernes beslutning forstås som et forsøg på ikke at fremstå ufølsomme eller risikere at skade deres brands.

"I begyndelsen af et nyt år, ser vi typisk en nedjustering af reklamebudgettet fra flere selskaber, efter at de har reklameret intenst henover julen. Men i nogle af tilfældene er det sandsynligvis en reaktion på Capitol-begivenhederne," siger William Merchan til The Telegraph.

Efter angrebet reducerede flere selskaber også reklameudgifterne på Amazon, Twitter og Youtube. Tendensen er dog mest tydelig på Facebook, skriver avisen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også