MediaWatch

Annonceafdeling hos Amazon er vokset markant under pandemien

Ifølge dataselskab vil Amazons annonceforretning i 2020 vokse med knap 50 pct.

Foto: Abhishek Chinnappa/Reuters/Ritzau Scanpix

Amazon har mærket markant vækst i sin annoncesalg under coronapandemien.

Det skriver Financial Times.

Selskabets afdeling for annoncer vil i 2020 opnå en omsætning på 21 mia. dollar, hvilket er en stigning på 47 pct. fra sidste år ifølge Factset, der er et finansielt dataselskab.

Under coronapandemien har flere selskaber valgt at annoncere på Amazon. Blandt 1000 selskaber, der deltog i en rundspørge foretaget af Feedvisor, valgte 73 pct. at annoncere via Amazon i år. Til sammenligning var tallet 57 pct. i 2019.

Annonceafdelingen vokser nu hurtigere end afdelingerne for detailhandel, Prime-abonnementer samt afdelingen for fjernopbevaring og -behandling af data.

Amazon adskiller sig fra mange andre annonceplatforme ved ikke bare at give indsigt i forbrugernes adfærd på nettet, men også at kunne give indsigt i kundernes købeadfærd de sidste par årtier, hvor Amazon har eksisteret.

Mens Facebook står for 23,5 pct. af det digitale annoncemarked i USA, har Google 29,8 pct. og Amazon vil i år ramme 10,2 pct.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Børsen undersøger mulig coronasnyd i egne rækker, lovforslag om ændring i ophavsretten debatteres og der er landet et væld af rapporter om mediers vilkår. Få overblik over ugens vigtigste begivenheder i Mediedanmark her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs