MediaWatch

Jysk Fynske Medier skruer op for video og etablerer ny redaktion

En ny central redaktion med tre videojournalister bliver spydspidsen i en satsning på flere levende billeder på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Foto: CHRESTEN BERGH

Jysk Fynske Medier udvider i begyndelsen af det nye år butikken med en redaktionel task force, der skal gøre video til en del af nyhedsdækningen på nyhedssites, der hører til koncernens 14 dagblade.

Det skriver medieselskabet i en pressemeddelelse.

Den nye redaktion, JFM Video Hub, bliver bemandet af tre journalister og live-værter med base i Horsens, og redaktionen får ansvaret for at få video - ikke mindst live - integrereret som en del af værktøjskassen og dækningen på redaktionerne i Jysk Fynske Medier.

Tiltaget er en del af det udviklingsarbejde, der skal styrke abonnementsbasen i butikken, siger digital chefredaktør i Jysk Fynske Medier, Jørn Broch.

"Ingen andre medier er så tæt på læserne i vores dækningsområder som os, og vi ved fra besøg hos de større lokalmedier i Norge, Sverige og Tyskland, at især live-video grebet rigtigt an er et vigtigt journalistisk værktøj til både at fange og fastholde de lokale læsere samt skaffe nye abonnenter," udtaler Jørn Broch i meddelelsen.

Redaktør for JFM Video Hub bliver Silas Bang, der er redaktør for video og digitale værktøjer hos Jysk Fynske Medier, og som nu skal ud og rekruttere de øvrige kræfter til redaktionen.

"Målet med JFM Video Hub er at gøre opgaven med at sende live fra de mange lokalområder, vi dækker, så nem som mulig for vores journalister med meget få tekniske fejl. De skal fokusere på at reportere, mens vi fra Horsens sørger for teknikken og grafikken. På den måde skal vi give både vores journalister og ikke mindst læserne en god og professionel oplevelse," siger Silas Bang i meddelelsen.

Videoredaktionen forventes at være i luften i marts næste år og vil dele adresse med Jysk Fynske Mediers centrale digitale redaktion i Horsens.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplever, at ledelsen nu åbner for forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, fortæller ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs