MediaWatch

Facebook trumfede forventninger - men satte sig i eftermarkedet

Facebooks annonceomsætning fortsatte med at være i fremgang trods boykot hen over sommeren.

Toby Melville/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Toby Melville/Reuters/Ritzau Scanpix

Facebook faldt i torsdagens eftermarked med 2,7 pct., selv om koncernen i sit tredje kvartal trumfede forventningerne på Wall Street.

Verdens største sociale medies overskud per aktie steg i perioden fra 2,12 til 2,71 dollar, mens analytikerne ifølge Bloomberg News havde regnet med 1,91 dollar.

Omsætningen gik sideløbende op med 22 pct. til 21,47 mia. dollar mod ventede 19,84 mia. dollar.

Heraf udgjorde annoncesalget 21,22 mia. dollar, hvilket også var en vækst på 22 pct., og Facebook regner med en fremgang i fjerde kvartal på denne post, som er større end i tredje. Boykotten, der startede i juli, fra en række store annoncører, som ikke mener, Facebook gør nok for at stoppe hadsk og nedsættende tale på sine platforme, har altså ikke sat sig de dybeste spor på det sociale medies indtægter.

I tredje kvartal så Facebook også en stigning i antallet af månedlige aktive brugere på 12 pct. til 2,74 mia. mod ventede 2,70 mia. brugere, mens væksten i de daglige brugere ligeledes var på 12 pct. til 1,82 mia. mod spåede 1,78 mia. brugere.

Samlet på alle koncernens platforme, som også omfatter Instagram, Whatsapp og Messenger, havde Facebook 2,54 mia. daglige brugere, hvilket var en vækst på knap 3 pct., mens de månedlige aktive steg med 2 pct. til 3,21 mia. brugere.

/ritzau/FINANS

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere