MediaWatch

Facebook-chef advarer mod øget digital protektionisme i EU

EU-Kommissionens arbejde med en kommende lovpakke, der skal regulere det digitale marked, bør tilsikre det åbne, globale internet, mener Facebooks vicedirektør for globale forhold.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Lovudspillet fra EU-Kommissionen, der skal regulere det digitale EU-marked, herunder bl.a. Digital Service Act, bør fastholde principperne bag det åbne, globale internet og ikke begrænse det. Sådan lyder opfordringen fra Facebooks vicedirektør for globale forhold, Nick Clegg, i et debatindlæg i Financial Times, som Altinget bringer.

"Et skift mod digital protektionisme vil være selvdestruktivt. I stedet for at sætte Europa i front vil det accelerere opsplitningen af internettet og efterlade Europa som tilskuer til de amerikanske og kinesiske virksomheders dominans," skriver Nick Clegg og uddyber, at han mener, Europas konkurrenceevne er afhængig af globale markeder og uhindret handel på det indre marked.

Han bakker det arbejde op, der handler om at fjerne interne forhindringer og skabe et mere effektivt indre digitalt marked i EU, men advarer altså samtidig mod, at det vil føre til nye barrierer for virksomheder som techplatforme, der opererer globalt.

EU barsler med lovudspil der skal bremse techkoncerners dominans

Mere fra MediaWatch

Stort boligmagasin skifter fra Bladkompagniet

Realdania-ejet magasin med sekscifret oplag har skrevet kontrakt med en ny distributør. Prisen er lavere, og kvaliteten højere, lyder forklaringen. Realdania har ingen planer om at stoppe den trykte udgave af magasinet.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs