Som fremtidig afløser - eller supplement - til E-handelsdirektivet, har EU taget de indledende skridt mod en ny lovramme, der endnu kun har betegnelsen Digital Service Act.
Det er en del af EU-Kommissionens større europæiske digitale strategi, skal opdatere den "gamle" lovgivning og tilpasse den til en mere digital tid og indretning af samfundet. Eksempelvis eksisterede Facebook ikke, da E-handelsdirektivet blev udformet, og loven er derfor ikke tilpasset den digitale sociale infrastruktur - eller de nye indkøbsvaner - der er opstået.
Som det ser ud nu, vil the Digital Service Act blive bygget op omkring to søjler:
Den første med henblik på regulering af ansvaret, digitale tjenester skal kunne pålægges "for at adressere de risici, brugerne oplever, og beskytte deres rettigheder". Lovgivningen vil skulle sikre et "moderne system af samarbejde for overvågningen af platforme og garantere en effektiv håndhævelse", lyder det i EU-Kommissionens beskrivelse.
Den anden søjle af lovrammen vil adressere den gatekeeper-rolle, store digitale platforme har opnået, og "som i dag bestemmer spillereglerne for deres brugere og konkurrenter". I den forbindelse har der bl.a. været tale om, at reguleringen skal være med til at dæmme op for Googles monopollignende status på bl.a. markedet for søgemaskiner.
De indledende skridt til lovrammen er taget i 2020, hvor en åben høringsproces har foregået over sommeren og lukkede for bidrag 8. september.