MediaWatch

Schibsted beder ansatte overveje at slette Tiktok

Særligt redaktionelle medarbejdere bør vurdere, om ikke de kan leve uden at have Tiktok installeret på deres telefon, lyder meldingen fra norske Schibsted til selskabets ansatte. Det skyldes sikkerhedsmæssige bekymringer.

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Den norske mediekoncern Schibsted anbefaler de ansatte at overveje nødvendigheden af at have appen Tiktok som inventar på deres telefon - hvis de har downloadet den. Det skriver Dagens Næringsliv.

Anbefalingen fra Schibsted bunder i bekymringer om databeskyttelsen og sikkerheden i Tiktok.

"I dag udsteder Schibsted en stærk anbefaling om, at alle vores ansatte tager stilling til, hvorvidt de behøver Tiktok-appen eller ej. Det er særlig vigtigt for vores journalister og andre redaktionelt ansatte, som arbejder med følsomt kildemateriale," skriver Schibsted ifølge Dagens Næringsliv i en besked til selskabets ansatte.

Schibsted udgiver bl.a. VG, Aftonbladet, Bergens Tidende og Svenska Dagbladet.

Tidligere på måneden anbefalede SVT, der er den svenske public service-pendant til DR, sine ansatte at slette Tiktok. Lignende skridt herhjemme er ikke taget fra DR og TV 2.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs