MediaWatch

Facebooks opgør med annoncører går år tilbage

Annoncørers boykot af Facebook, fordi de mener, det sociale medieselskab ikke gør nok for at begrænse hadefuldt indhold og misvisende information, er ikke selskabets første kollision med sine annoncører.

Foto: JOHANNA GERON/REUTERS / X07006

Reklameboykotten af Facebook er platformens mest prominente opgør med annoncører. Det er dog ikke første gang, at det sociale medie rager uklar med sine kunder, skriver avisen Wall Street Journal.

Facebook er lige nu i strid modvind hos sine annoncører. Det sociale medie bliver kritiseret for ikke at gøre nok for at bekæmpe hadefuld retorik og spredningen af misvisende information.

Carolyn Everson, der er direktør i Facebook, har sammen med en række ledende ansatte forklaret, at det sociale medie er i gang med at gøre platformene Facebook og Instagram mindre fjendtlige. Samtidig forklarede direktøren, hvordan det kan være vanskeligt at moderere samtaler uden at begrænse ytringsfriheden.

Men Facebook har også tidligere gjort sig upopulær blandt sine annoncører.

Det skete blandt andet i 2018, efter at mange millioner af platformens brugeres data endte hos analysehuset Cambridge Analytica, hvilket førte til både efterforskninger fra regeringer og opfordringer til strengere privatdatapolitikker.

"Annoncørernes utilfredshed går langt tilbage," siger Joy Howard, der er markedsføringsdirektør i Dashlane og tidligere direktør for samme i højtalerproducenten Sonos, til avisen.

I den forbindelse boykottede Sonos platformen i en uge, beretter Joy Howard.

Facebook er også blevet kritiseret for ikke at værne om sine kunders image - for eksempel ved at adskille reklamerne fra kritisabelt indhold.

Den nuværende reklameboykot tæller blandt andet Coca-Cola, Unilever og Verizon.

/ritzau/FINANS

Facebook-topchef efter kritik: "Vi har nultolerance"

Facebook vil bekæmpe hadefulde ytringer mere midt i annoncørboykot 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs