Facebooks opgør med annoncører går år tilbage
![Foto: JOHANNA GERON/REUTERS / X07006](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12260263.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7b94tz1ahle1cxjc2k2z.jpg)
Reklameboykotten af Facebook er platformens mest prominente opgør med annoncører. Det er dog ikke første gang, at det sociale medie rager uklar med sine kunder, skriver avisen Wall Street Journal.
Facebook er lige nu i strid modvind hos sine annoncører. Det sociale medie bliver kritiseret for ikke at gøre nok for at bekæmpe hadefuld retorik og spredningen af misvisende information.
Carolyn Everson, der er direktør i Facebook, har sammen med en række ledende ansatte forklaret, at det sociale medie er i gang med at gøre platformene Facebook og Instagram mindre fjendtlige. Samtidig forklarede direktøren, hvordan det kan være vanskeligt at moderere samtaler uden at begrænse ytringsfriheden.
Men Facebook har også tidligere gjort sig upopulær blandt sine annoncører.
Det skete blandt andet i 2018, efter at mange millioner af platformens brugeres data endte hos analysehuset Cambridge Analytica, hvilket førte til både efterforskninger fra regeringer og opfordringer til strengere privatdatapolitikker.
"Annoncørernes utilfredshed går langt tilbage," siger Joy Howard, der er markedsføringsdirektør i Dashlane og tidligere direktør for samme i højtalerproducenten Sonos, til avisen.
I den forbindelse boykottede Sonos platformen i en uge, beretter Joy Howard.
Facebook er også blevet kritiseret for ikke at værne om sine kunders image - for eksempel ved at adskille reklamerne fra kritisabelt indhold.
Den nuværende reklameboykot tæller blandt andet Coca-Cola, Unilever og Verizon.
/ritzau/FINANS
Facebook-topchef efter kritik: "Vi har nultolerance"
Facebook vil bekæmpe hadefulde ytringer mere midt i annoncørboykot
Relaterede artikler
Facebook-topchef efter kritik: "Vi har nultolerance"
For abonnenter