En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
29.06.2020kl. 06.49

Starbucks dropper reklamer på sociale medier

Starbucks vil ikke reklamere på sociale medier, så længe hadefuldt indhold ikke bliver fjernet.
Foto: Henry Nicholls/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Henry Nicholls/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Den amerikanske kaffegigant Starbucks tilslutter sig nu en lang række store virksomheder, som ikke længere vil reklamere på blandt andet Facebook.

Virksomhederne mener ikke, at den sociale platform gør nok for at fjerne hadefuldt indhold.

Starbucks oplyser i en pressemeddelelse, at man stopper med at købe annoncer på alle sociale medier. Det gør firmaet, indtil det ser en ændring i de sociale mediers håndtering af indholdet.

Coca-Cola, The North Face og mere end 160 andre virksomheder nægter alle at reklamere på Facebook i juli. Det sker blandt andet som led i kampagnen "Stop Hate for Profit", som flere organisationer står bag.

Kampagnen forsøger nu også at få alle europæiske virksomheder med på bølgen. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Den fælles boykot vil ramme Facebooks økonomi. Og fredag lovede Facebook-stifter Mark Zuckerberg ændringer.

Det sociale medie vil nu gøre mere for at fjerne hadefuldt indhold.

Det kan eksempelvis være politikere, som opildner til vold, eller racistiske ytringer fra brugere.

Det vil fremover blive fjernet uden undtagelse.

Reklamer med hadefulde ytringer om etnicitet, religion eller seksuelle præferencer vil blive blokeret.

Tidligere har Zuckerberg til dels afvist, at Facebook skulle blande sig i, hvad brugerne skriver og deler på platformen.

Imens har Twitter blandt andet advaret sine brugere mod indhold fra USA's præsident, Donald Trump. I forbindelse med raceurolighederne i en række amerikanske byer skrev han, "når plyndringen begynder, starter skyderierne".

Det markerede Twitter med en advarsel.

Den amerikanske chokoladeproducent Hershey køber tilsyneladende ikke den seneste udmelding fra Zuckerberg.

"Vi tror ikke, at Facebook vil håndtere voldelige og splittende udtalelser effektivt. På trods af gentagne løfter fra Facebook om at gribe ind har vi ikke set væsentlige ændringer," skriver Hershey ifølge nyhedsbureauet dpa.

/ritzau/

Relaterede artikler:

  • Foto: Regis Duvignau/Reuters/Ritzau Scanpix

    Coca-Cola stopper reklamer på sociale medier i 30 dage

  • Foto: Josh Edelson/AFP/Ritzau Scanpix

    Flere virksomheder slutter sig til juli-boykot af Facebook

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Olufson
Politik

Regeringen genfremsætter forslag om moms på tv-rettigheder

Et af regeringspartierne var med til at stemme imod forslaget om at fjerne momsfritagelsen på bl.a. tv-rettigheder, som vil betyde årlig merbetaling på 260 mio. kr. for distributører.
  • Distributører og antenneforeninger jubler over forkastet momsændring
  • Flertal afviser kunstmoms - minister vil prøve igen efter sommerferien

For abonnenter

Foto: Colourbox
Ugeblade & Magasiner

Antallet af skrevne medier er faldet seks procent siden 2019

For abonnenter

Foto: Screenshot
Digital

Altinget sætter navn på redaktør til nyt fondsmedie

Tyrkiets præsident Recep Tayyip Erdogan på besøg i jordskævlsramt by i det sydøstlige Tyrkiet. | Photo: Adem Altan/AFP/Ritzau Scanpix
Digital

Twitter kan igen tilgås fra jordskælvsramte Tyrkiet

Foto: Pr/north Media
Medienyt

Tab på værdipapirer gjorde stort indhug i North Medias bundlinje

Foto: Pablo Morano/Reuters/Ritzau Scanpix
TV

Viaplay vinder nordiske rettigheder til flere sæsoner motorcykelræs

For abonnenter

Læs også

Foto: Colourbox
Ugeblade & Magasiner

Antallet af skrevne medier er faldet seks procent siden 2019

Selvom antallet af printmedier har set et større fald end online-medierne, er der fortsat flere printmedier i det danske marked, viser ny opgørelse.

For abonnenter

Foto: Pr/lindhardt og Ringhof
Forlag

Printsalget slog bak for Lindhardt og Ringhof i 2022

Efter års vækstrejse mødte forlaget en mur i salget af trykte bøger i 2022. Digital vækst holdt dog top- og bundlinje fra at falde, men udfordret detailsalg har fået L&R til at skære til i januar.

For abonnenter

Foto: Pablo Morano/Reuters/Ritzau Scanpix
TV

Viaplay vinder nordiske rettigheder til flere sæsoner motorcykelræs

Motorcyklernes svar på Formel 1 vil blive vist på Viaplay frem til 2028.

For abonnenter

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • SoMe Manager

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • People Manager for Upright Music

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Vært til Radio4

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital redaktør til TV2 ØST

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Regeringen genfremsætter forslag om moms på tv-rettigheder – 10.32
  • Twitter kan igen tilgås fra jordskælvsramte Tyrkiet – 09.10
  • Viaplay vinder nordiske rettigheder til flere sæsoner motorcykelræs – 08.23
  • Altinget sætter navn på redaktør til nyt fondsmedie – 07.56
  • Disney fyrer 7000 efter tab af 2,4 millioner streaming-abonnenter – 07.17
  • Tab på værdipapirer gjorde stort indhug i North Medias bundlinje – 8. feb.
  • People's trækker bog midlertidigt tilbage – 8. feb.
  • Microsofts opkøb af Activision møder bekymring hos CMA – 8. feb.
  • Nyt nordisk bureaupartnerskab tager kampen op med globale koncerner – 8. feb.
  • JFM går i luften med radiokanal forbeholdt Eurovision – 8. feb.
  • Antallet af skrevne medier er faldet seks procent siden 2019 – 8. feb.
  • Printsalget slog bak for Lindhardt og Ringhof i 2022 – 8. feb.
  • Aktindsigt viser stor stigning i anmeldte hackerangreb – 8. feb.
  • Ny forretningsmodel skal redde Vid&Sans ud af økonomisk kattepine – 8. feb.
  • Viaplay tilbyder amerikanerne en pris på godt 40 kroner om måneden – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • SoMe Manager

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • People Manager for Upright Music

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Vært til Radio4

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital redaktør til TV2 ØST

Se flere jobs

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Erfaren IT Supporter

  • Legal Counsel til Danmarks Eksport & Investeringsfond (EIFO)

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge