En del af Watch Medier

MediaWatchfredag3. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
10.06.2020kl. 13.15

EU ønsker rapporter fra Facebook om falske coronahistorier

Månedlige rapporter fra sociale medier skal hjælpe EU i kampen mod falske historier om coronavirus.
Næstformand i EU-Kommissionen Vera Jourova | Foto: Francois Lenoir/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Falske og vildledende oplysninger om coronavirus har floreret i stort omfang under coronakrisen.

Det er et stort problem, som skal stoppes. Det mener EU-Kommissionen, som onsdag fremlægger en plan for, hvordan de falske historier skal bekæmpes.

Her spiller sociale medier som Facebook og Twitter en stor rolle.

Det siger Vera Jourova, som er næstformand i EU-Kommissionen med ansvar for værdier og transparens, på en pressekonference onsdag.

"Det skræmmer mig, at vi så let tror på de falske informationer. Derfor skal vi blive mere robuste og kritiske som samfund. Vi skal støtte de frie og uafhængige medier, faktatjekkere og researchere. Misinformationen vil fortsætte. Og det næste mål kan for eksempel være vaccineudviklingen. Derfor er det på høje tid, at vi gør noget for at få styr på det," siger hun.

Hun anerkender, at flere sociale medier allerede gør en indsats for at håndtere misinformation i relation til coronakrisen.

Men EU-Kommissionen mener, at sociale mediers tiltag for at fremme sandt indhold og stoppe misinformation skal dokumenteres bedre.

Derfor ønsker EU-Kommissionen månedlige rapporter fra sociale medier.

"Vi ved for eksempel kun det, som platformene fortæller os, men det er ikke nok. De bør åbne op og tilbyde mere bevis for, at de tiltag, de har taget, også fungerer godt," siger hun.

Borgere skal inddrages

EU-Kommissionen vil også have, at EU-borgere bliver klædt så godt på til at genkende misinformation, at de kan hjælpe med at bekæmpe det.

"Vi skal skabe en forståelse hos borgerne, så de kan genkende falsk og vildledende indhold. Platformene skal også åbne muligheden for, at offentligheden kan identificere nye trusler uafhængigt," siger Jourova.

EU-Kommissionen har tidligere i coronakrisen lanceret et kodeks for sociale medier i kampen mod misinformation.

Det indebærer, at de sociale medier skal henvise til pålidelige kilder som for eksempel WHO eller sundhedsmyndigheder og fjerne links til falske kilder.

Facebook, Google og Twitter er med i arbejdet. Det sociale medie TikTok er på vej, og der er fortsat forhandlinger med WhatsApp.

Flere sociale medier har "taget positive skridt" i kampen mod misinformation, mener Jourova.

De månedlige rapporter skal være næste vigtige skridt, understreger hun.

Ifølge Jourova har Google på globalt plan fjernet eller blokeret over 80 millioner coronarelaterede reklamer.

Relaterede artikler:

  • Kira Marie Peter-Hansen er medlem af EU-Parlamentet for SF | Foto: PR/William Vest-Lillesøe

    SF: Regeringen må gå foran i EU i spørgsmål om digital skat

    For abonnenter

  • Foto: ANGELA WEISS/AFP / AFP

    Medie: Amazon går efter svensk lancering inden årets udgang

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Foto: Henry Nicholls
Digital

Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause

For abonnenter

Læs også

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause

”Natholdet” sættes på pause på ubestemt tid, fordi TV 2 Zulu står foran en større transformation, hvor kanalen arbejder med at brede indhold ud til flere genrer, siger redaktør. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 17.14
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 15.50
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 14.30
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 13.50
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 12.59
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 12.26
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 12.06
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 11.32
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 10.49
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 10.15
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 09.37
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 08.37
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 07.52
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 07.10
  • Forsyningsproblemer får Apple til at tabe omsætning – 07.00
Flere nyheder

Job

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • SoMe Manager

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • People Manager for Upright Music

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Scrum Master with a practical approach

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • SoMe Manager

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • People Manager for Upright Music

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge