MediaWatch

Reklamechef: Coronanedlukning rammer Google og Facebook

Aflyste ferier, koncerter og sportsbegivenheder får de digitale annoncepriser til at falde, og det vil ramme techselskaber, der lever af reklamesalg, vurderer digital marketingchef og investor i Alphabet og Facebook.

Foto: Denis Charlet/AFP/Ritzau Scanpix

Coronavirussets konsekvenser for OL i Tokyo, EM i fodbold og andre sociale begivenheder er med til at ramme store techkoncerner, der har en stor del af deres indtægter bundet op på digital annoncering. Det vurderer Lasse Juul, digital marketingchef i reklamebureauet Clienti ifølge Børsen.

"Store selskaber lige fra Gazprom til Coca-Cola og McDonald's sad og var klar til at bruge store summer på digitale annoncer. De vidste godt, folk ville sidde klar ved skærmene, og på den måde kunne de ramme nogle segmenter. Det bliver der skruet ned for nu," siger Lasse Juhl, som har investeringer i både Facebook og Alphabet. ​​​​​​

Ifølge Lasse Juul er prisen pr. tusind annoncevisninger allerede faldende som følge af coronakrisen, hvilket betyder, at der er færre annoncører. Facebook-aktien er faldet 28 pct., siden nedturen begyndte 19. februar i år, og Alphabets aktie er faldet med ca. 27 pct.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere