MediaWatch

DJ-netværk for bloggere er på vej med etiske retningslinjer

Netværk under Dansk Journalistforbund er på vej med et etisk kodeks, der skal forbedre arbejdsvilkår for influencers og bloggere.

Foto: LISELOTTE SABROE/RITZAU SCANPIX

Bloggere og andre influencers får i løbet af foråret et sæt etiske retningslinjer, der kan læne sig op ad for at undgå psykisk overlast, skriver DR.

Efter to et halvt års arbejde er interessenetværket Danske Bloggere i Dansk Journalistforbund på vej med et fælles etisk kodeks, fortæller Lisbeth Kiel, der er formand for netværket.

"Der er brug for et fælles kodeks og nogle etiske retningslinjer for, hvad de bør og ikke bør poste, og så skal der også være nogle retningslinjer for influenternes arbejdsvilkår," siger Lisbeth Kiel til DR og uddyber, at der hidtil har været mest fokus på, at influencers overholdt markedsføringsloven og varedeklarerede tydeligt, når de reklamerer for en vare, men nu er tiden til at samles om fælles etiske standarder for at professionalisere erhvervet.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere