Facebook standser kontroversiel plan om reklamer på Whatsapp

Planerne om at gøre det muligt for virksomheder at reklamere i den Facebook-ejede beskedtjeneste bliver ifølge Wall Street Journal nu skrinlagt.
Foto: Thomas White/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas White/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Facebook afbryder sine planer om reklamer på Whatsapp, der undervejs har fået Whatsapps stiftere til at forlade selskabet. Det skriver The Wall Street Journal.

Selvom 1,5 mia. mennesker bruger Whatsapp til at sende beskeder, har selskabet endnu ikke givet afkast til investorerne.

Facebook, der opkøbte Whatsapp for 22 mia. dollar i 2014, sagde dengang, at det ikke ville sætte reklamer på beskedtjenesten. Samtidig gjorde Facebook app'en gratis for brugere.

Men i foråret afslørede Facebook en prototype for, hvordan virksomheder skulle kunne reklamere i app'ens funktion "Status". Den beslutning var voldsomt i strid med Whatsapp's stiftere, Jan Koum og Brian Acton, som allerede i 2016 indførte en klausul mod reklamer på tjenesten.

Ifølge The Wall Street Journal tog de derfor en kompensation på samlet 1,3 mia. dollar med sig, da de forlod selskabet for 18 måneder siden.

Men nu sætter Facebook alligevel planerne om reklamer på pause, oplyser avisens kilder.

I stedet vil selskabet forsøge at tjene penge ved at opbygge en funktion, som virksomheder kan kommunikere med deres kunder igennem, fortæller en kilde til The Wall Street Journal.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også