Facebook efterspørger hjælp fra platformens brugere til at identificere indhold, der bruger kendte mennesker til at lokke med fiktive investeringsråd. Det skriver Politiken.
Ifølge tal fra Finans Danmark, der er interesseorganisation for blandt andet banker, er omfanget af den type svindel, hvor kendte personer uanende agerer trækplaster for at lokke penge ud af brugere, steget i år. I årets første ni måneder har it-kriminelle ifølge tallene fået et udbytte på anslået 47 mio. kr. mod 34 mio. kr. i samme periode sidste år.
Fra Facebook lyder opfordringen til brugerne, at de gør Facebook opmærksom på det, hvis de har mistanke om at støde på indhold af dén type, hvor kendte mennesker uden deres viden reklamerer for investeringer af mere eller mindre tvivlsom karakter.
"Det kan være svært at vide, hvad en dansk kendis vil eller ikke vil gøre, hvis man ikke har en lokal kulturforståelse. Derfor har vi brug for danskernes hjælp til at anmelde ting, som de ikke mener bør være på Facebook. Og så er det vores ansvar at reagere hurtigt og bruge den feedback på den rigtige måde," siger Rob Leathern, global chef for annoncering hos Facebook, til Politiken.