En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
29.10.2019kl. 16.25

EU-Kommissionen efterlyser større skridt fra techkoncerner mod misinformation

Trods fremskridt er der plads til forbedringer i techkoncerners bekæmpelse af misinformation, lyder det fra EU-Kommissionen, der næste år vil vurdere, om et frivilligt adfærdskodeks er nok.
Foto: FRANCOIS LENOIR/REUTERS / X01164
af LOUISE RESEKE

Techplatforme som Google, Twitter, Facebook, Microsoft og Mozilla er ikke i mål med indsatsen mod misinformation ifølge EU-Kommissionen. Tirsdag har Kommissionen offentliggjort en rapport fra techkoncernerne om deres indsats for at leve op til det frivillige adfærdskodeks, de underskrev sidste år.

På den positive side tæller, at der med adfærdskodekset er kommet større gennemsigtighed i techkoncernernes politik og indsats mod misinformation, men indsatsen er for uens, når det kommer til eksempelvis hastighed og gennemslagskraft, lyder det.

"Dette (større gennemsigtighed, red.) repræsenterer fremskridt i forhold til situationen inden kodeksets ikrafttræden, mens yderligere, større skridt fra enkelte underskrivere og gruppen som helhed stadig er nødvendige," fremgår det af meddelelsen.

Rapporten indgår som et punkt i EU-Kommissionen vurdering af, om der skal yderelige aktion til end det frivillige adfærdskodeks.

Kommissionen tager i begyndelsen af næste år stilling til, om det er tilstrækkeligt for at bekæmpe falske nyheder på de sociale medier, eller om der skal nye tiltag til.

"På dette grundlag vil Kommissionen forelægge sin omfattende vurdering i begyndelsen af ​​2020. Hvis resultaterne med adfærdskodekset viser sig at være utilfredsstillende, kan Kommissionen foreslå yderligere skridt, herunder af lovgivningsmæssig karakter," lyder det i meddelelsen.

Relaterede artikler:

  • Foto: Lionel Bonaventure/AFP/Ritzau Scanpix

    Google-ejer tjener færre penge efter massive investeringer

  • Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

    Stine Bosse: Techgiganterne bør også betale til statskassen

  • Foto: PR/NENT

    NENT stiller ind på streamingmarked med storfusion

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.
  • Fald i abonnenter udløser behov for besparelser på Kristeligt Dagblad
  • Kristeligt Dagblad skal finde besparelser for fem millioner

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer

Foto: Screenshot
Politik

Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

Tidligere reporter og programredaktør på TV 2 og udviklings- og redaktionschef på TV2 Fyn skal fremover stå i spidsen for Jyllands-Postens Kultur og Liv-redaktion og styrke den digitale udvikling.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 16.28
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 16.09
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 15.30
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 14.39
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 14.15
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 13.25
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 13.19
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 12.25
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 12.01
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 11.20
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 10.44
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 10.05
  • KMD ansætter ny pressechef – 09.17
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
Flere nyheder

Job

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge