MediaWatch

Undersøgelse: Partier mangler synlighed på Google

Når vælgerne søger på valgrelaterede emner på Google, er det ikke de politiske partier, der kommer frem som det første, viser digital analyse. Partierne forstår ikke søgemaskinernes opbygning, vurderer techprofessor.

ritzau/Scanpix/Ólafur Steinar Gestsson
Foto: ritzau/Scanpix/Ólafur Steinar Gestsson

Selvom det vrimler med opslag fra politikerne på de sociale medier under valgkampen, så halter det for partierne, når deres hjemmesider skal nå vælgernes søgninger på søgemaskiner som Google og Bing. Det skriver Politiken i fredagens avis.

Det viser en digital analyse, som Waimea Digital og Harbinger Public Relations står bag. De har undersøgt vælgernes søgninger på tre emner, der forventes at have betydning for valgkampen: klima, velfærd og udlændinge. Og konklusionen er klar. Partierne når ikke ret langt ud, når vælgerne forhører sig hos Google. I toppen af Google vil vælgerne ofte få forslag fra Wikipedia eller de store danske nyhedsmedier - men i meget lav grad fra partiernes hjemmesider.

Mikkel Flyverbom, techprofessor ved Copenhagen Business School, fortæller, at den lille synlighed kan skyldes manglende forståelse hos partierne for digitale kommunikationsmiljøer og søgemaskinernes opbygning.

"Politikerne er stadig meget fokuserede på at bruge Facebook og sociale medier til at kommunikere et budskab ud, som de synes lyder godt. Jeg tror stadig ikke, at de forstår, hvilke kriterier søgemaskinerne bruger, når de sorterer i forskellige typer information."

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere