MediaWatch

Adform-direktør: Børsnotering skal give os mulighed for mere vækst

Vækstraterne skal endnu højere op hos Adform, der ellers har god fart på toplinjen, og derfor skal virksomheden have tilført ny kapital via en børsnotering.

PR/Adform
Medstifter og adm. direkør for Adform, Gustav Mellentin Foto: PR/Adform

Opdateret med to sidste afsnit kl. 10.44.

Der skal skovles mere kul på toplinjevæksten, fortæller Adforms topchef, Gustav Mellentin, efter at softwareselskabet mandag har annonceret planer om at sælge nye aktier for 750 mio. kr. og lade sig notere på børsen i København.

Virksomheden har 16 år på bagen og er vokset til en omsætning på forventeligt lidt over 500 mio. kr. i år. Men der er plads til yderligere på et globalt mediemarked, hvor der er meget større tal i spil.

"Vi mener, at vi har de produkter og kompetencer og de muligheder i markedet, der skal til for at fortsætte en fantastisk vækstrate fremover. Når vi taler om at tage yderligere kapital ind, så er det for at sparke yderligere til den gode vækst, vi har i dag," siger Gustav Mellentin til Ritzau Finans.

Med trekvart milliard i hånden fra eksterne investorer håber han at kunne løfte Adform til det næste stadie.

"Vi har regnet på det, og 750 mio. kr. er det vi mener, der skal til for at komme derhen, hvor vi gerne vil. Sagt på en anden måde, så skal der ikke mere til end det, for at Adform bliver betydeligt større og rigtig grundigt profitabel," siger Gustav Mellentin.

Vækst på toppen

I 2016 havde Adform en vækst på 23,4 pct. på toplinjen, men den er bremset lidt op til 18,9 pct. i 2017 og forventeligt 14 til 16 pct. i år - og et sted mellem 12 og 18 pct. næste år ifølge de nuværende prognoser.

2018- og 2019-niveauerne skal ses som grundlag for målet om fordoblede vækstrater, fortæller Gustav Mellentin uden at ville sætte yderligere tal på ambitionen - eller hvornår den skal indfris.

"Vi skal fordoble væksten på mellemlang sigt og have en forbedret rentabilitet," siger Adform-direktøren.

Det store fokus på at vokse sig større har nemlig krævet investeringer, der koster overskud nu og her. I både 2015, 2016 og 2017 har der været små underskud i driftsresultaterne, og det ventes også at fortsætte i 2018 og 2019, ikke mindst når der kommer udgifter til børsnoteringen oveni.

Men på "den mellemlange bane" skal EBITDA-marginen i Adform øges til omkring 20 pct. - fra cirka 7 til 9 pct. i 2018.

Kamp mod Google og Amazon

Adform er på et enormt marked og kæmper med giganter som Google og Amazon. Men den danskstiftede virksomhed vil forblive selvstændig, hvilken er en del af årsagen til jagten på ny kapital via børsnoteringen.

"Der er ikke noget stærkere statement end at vise, at vi er på børsen og har kapitalen og balancen - samt produkterne og ambitionerne - til at gøre det godt selv, siger direktøren.

Adform har udviklet software, der bruges i den digitale annonceverden til at lade annoncører og bureauer købe reklameplads - og lade medier og lignende sælge den.

Det er et marked med høj vækst og med så store beløb i spil, at nogle af rivalerne er i en helt anden liga.

"Der er nogle store konkurrenter. Og selv om vi har planer om at rejse et rigtigt flot beløb i forbindelse med den her børsnotering, så er vi ikke i nærheden af de ressourcer, som en Google og en Amazon har adgang til," siger Gustav Mellentin, når han skal pege på de største risici for Adforms vækst.

Vil stå selv

Men Adform har hidtil vokset sig større uden opkøb eller fusioner, og planen er også i fremover at følge sit eget spor, siger direktøren.

"Der kommer jo af og til muligheder forbi ens skrivebord, og vi kigger selvfølgelig på det. Vi har også haft en række forskellige, som har banket på og været interesserede i at købe os. Men det er bestemt ikke en del af vores plan overhovedet. Vores strategi er at klare os selv, og det er de her børsplaner også et udtryk for," understreger Gustav Mellentin.

Som sagt ventes selv driftsresultatet før af- og nedskrivninger (EBITDA) næste år at gå i minus på grund af de store investeringer i at udvide forretningen og toplinjen. Gustav Mellentin mener dog ikke, at det vil holde investorerne fra at byde ind på de nye aktier.

"Det er ingen hemmelighed, at vi har været ude at tale med investorer om Adform, og vi mener, at der er appetit i markedet - også på det her måske lidt tidlige tidspunkt i vores historie - i forhold til mange af de andre noteringer, man ser i København. Men vi mener, at vi er et rigtig godt sted i forhold til at kunne levere værdi for vores aktionærer," siger direktøren.

/ritzau/FINANS

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere