MediaWatch

Dagblade jubler over digital nulmoms – magasiner gør klar til lobbyindsats

De private medier har armene i vejret over udsigten til digital nulmoms. Magasinerne, som lige nu ikke ser ud til at blive omfattet, vil køre argumenterne i stilling, så de også får gavn af dagens EU-beslutning.

Foto: /Ritzau Scanpix/Thomas Borberg

Efter flere års tovtrækkeri har EU's finansministre givet grønt lys for, at medlemslandene kan sænke momsen på digitale medier som e-aviser, e-magasiner og e-bøger.

Åbningen for digital nulmoms kommer, efter flere lande – herunder Danmark – har arbejdet for, at digitale medier sidestilles med eksempelvis trykte dagblade, som i forvejen er fritaget for moms. De ulige vilkår for digitale og trykte nyhedsmedier har ifølge dele af mediebranchen været en sten på vejen for den digitale transformation og opbygningen af en ny digital forretning og indtjening på digitalt abonnementssalg.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Debat: Mediepolitik uden jordforbindelse

Magter folketing og regering at lave en medieaftale, der kan gennemføres, og vil den fungere i virkelighedens mediemarked? Sporene skræmmer. Den seneste medieaftale fra 2018 er et klart eksempel på, hvor galt det kan gå. Men den var desværre ikke en undtagelse. Sådan lyder det fra rådgiver og tidl. generaldirektør i DR Christian S. Nissen i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs