MediaWatch

Nulmoms på digitale medier får grønt lys fra EU-lande

Digitale medier kan fremover konkurrere med papirmedier på mere lige vilkår efter EU-beslutning.

Finansminister Kristian Jensen (V). | Foto: Ritzau Scanpix/Mads Claus Rasmussen

Vejen er banet for lige vilkår for printaviser og digitale medier, når det gælder moms. 

Tirsdag har EU-landenes finansministre vedtaget et forslag om at nedsætte – helt eller delvist – momsen på digitale publikationer. Det bekræfter diplomater fra mødet i Luxembourg tirsdag. 

I Danmark medfører beslutningen, at både printmedier og digitale medier bliver fritaget for moms. 

"Det kommer til at betyde, at vi får givet aviserne en mulighed for at få en lige spillebane, uanset om de er digitale eller fysiske," siger finansminister Kristian Jensen (V).

Nulmoms i medieforliget

I Danmark blev et medieforlig, der netop lægger op til nulmoms på digitale medier, præsenteret i juni. Målet med regeringens udspil har ifølge finansministeren været at fremme "en digitalisering af mediemarkedet".

"Nu får vi muligheden til at kunne gennemføre det," siger Kristian Jensen.

Der er i medieaftalen afsat penge til nulmoms på digitale medier.

"Vi har ønsket det længe. Vi har været klar til at gennemføre det længe, men det har været politisk låst på grund af en uenighed mellem Frankrig og Tjekkiet," siger Jensen.

Ifølge de gældende EU-regler er digitale medier og tjenester blevet pålagt en standardmoms på mindst 15 pct. 

Printmedier derimod kan pålægges reduceret moms, og nogle lande har fået godkendelse af fritagelse for moms. 

Kun medlemslande, som i forvejen benytter momsfritagelse på printmedier, kan gøre det samme med digitale medier. 

Reglerne gælder, indtil en større momsreform er vedtaget. Med den endelige momsreform lægges der op til, at medlemslandene mere frit kan fastsætte niveauet for momsen.

Opdateret kl. 11.39 med de nederste fire afsnit.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs