En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
02.10.2018kl. 10.30

Nulmoms på digitale medier får grønt lys fra EU-lande

Digitale medier kan fremover konkurrere med papirmedier på mere lige vilkår efter EU-beslutning.
Finansminister Kristian Jensen (V). | Foto: Ritzau Scanpix/Mads Claus Rasmussen
AF RITZAU

Vejen er banet for lige vilkår for printaviser og digitale medier, når det gælder moms. 

Tirsdag har EU-landenes finansministre vedtaget et forslag om at nedsætte – helt eller delvist – momsen på digitale publikationer. Det bekræfter diplomater fra mødet i Luxembourg tirsdag. 

I Danmark medfører beslutningen, at både printmedier og digitale medier bliver fritaget for moms. 

"Det kommer til at betyde, at vi får givet aviserne en mulighed for at få en lige spillebane, uanset om de er digitale eller fysiske," siger finansminister Kristian Jensen (V).

Nulmoms i medieforliget

I Danmark blev et medieforlig, der netop lægger op til nulmoms på digitale medier, præsenteret i juni. Målet med regeringens udspil har ifølge finansministeren været at fremme "en digitalisering af mediemarkedet".

"Nu får vi muligheden til at kunne gennemføre det," siger Kristian Jensen.

Der er i medieaftalen afsat penge til nulmoms på digitale medier.

"Vi har ønsket det længe. Vi har været klar til at gennemføre det længe, men det har været politisk låst på grund af en uenighed mellem Frankrig og Tjekkiet," siger Jensen.

Ifølge de gældende EU-regler er digitale medier og tjenester blevet pålagt en standardmoms på mindst 15 pct. 

Printmedier derimod kan pålægges reduceret moms, og nogle lande har fået godkendelse af fritagelse for moms. 

Kun medlemslande, som i forvejen benytter momsfritagelse på printmedier, kan gøre det samme med digitale medier. 

Reglerne gælder, indtil en større momsreform er vedtaget. Med den endelige momsreform lægges der op til, at medlemslandene mere frit kan fastsætte niveauet for momsen.

Opdateret kl. 11.39 med de nederste fire afsnit.

/ritzau/

Relaterede artikler:

  • Foto: /Ritzau Scanpix/Thomas Borberg

    Medie: EU klar til at godkende digital nulmoms

    For abonnenter

  • Foto: Jyllands-Posten

    EU-ministre håber på aftale om digital nulmoms til oktober

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 
  • Stig Ørskov: Nedskæringer handler i høj grad om at sikre økonomi under printaviser
  • Avishuse hæver priserne: ”Vi er fuldstændig på det rene med, at vi spænder buen"

For abonnenter

Outdoor var en af årets vækstvindere på annoncemarkedet - godt hjulpet på vej af bl.a. folketingsvalget. | Foto: Jens Dresling
TV

Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Foto: Colourbox
Digital

Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

For abonnenter

Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge

For abonnenter

Læs også

Foto: Tv 2 / Danmark
TV

TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling

TV 2s kommercielle direktør understreger, at TV 2 Play skelner mellem uforsætlige og systematiske videredelinger af logins til tjenesten.

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

Den vigtigste opgave for den kommende digitale chef bliver at øge de digitale indtægter hos Fagbladet Folkeskolen, fortæller nyligt tiltrådt adm. direktør. 

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 14.31
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 14.15
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 13.48
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Intelligence Specialist

  • Senior Porteføljemanager

Se flere jobs

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge