MediaWatch

Klagesag i EU kan true Google og mediers digitale annonceforretning

Forretningsmodellen bag det digitale annoncemarked, som techkoncerner og netmedier opererer på, er kommet under anklage i en sag indgivet til det irske datatilsyn.

Foto: Ritzau Scanpix/AP/Marcio Jose Sanchez

En irsk bevægelse, der har fokus på digitale frihedsrettigheder, har klaget til det irske datatilsyn over de målrettede annoncer på nettet, de såkaldte ad tech-annoncer, som både Google, Facebook og mange medier baserer dele af forretningen på. Det skriver Politiken fredag.

Sagen kan potentielt trække tæppet væk under forretningsmodellen på det digitale annoncemarked ifølge chefen for datatilsynet Dale Sunderland.

"Det er grundlaget for, hvordan det gratis internet virker. Og ja: Man kan stille spørgsmålstegn ved, hvor lovlig modellen er. Men det er for tidligt at spå om, hvad konklusionen bliver," siger Dale Sunderland til Politiken.

Det er ifølge en af klagerne annoncernes brug af personlige data for at målrette budskaberne mod brugerne på nettet, der er kernen i klagen. Ifølge klagen bygger annoncemodellen på "systematisk" misbrug af personlige oplysninger.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Medieklummen: Slip data fri på redaktionen

Ny rapport dokumenterer de positive effekter ved at demokratisere adgangen til data på nyhedsredaktionen. Men desværre hersker der stadig udpræget data-skepsis blandt danske journalister, skriver fellow ved SDU Malte Jørstad i ugens Medieklumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs