Google går i luften med musiktjeneste

Youtube melder sig på banen på markedet for musikstreaming med lanceringen af tjenesten Youtube Music. Forinden er der forhandlet aftale om rettighedsbetaling på plads med Koda.
Foto: PR/Google
Foto: PR/Google

Google ruller onsdag sin nye musiktjeneste Youtube Music ud i 21 lande - heriblandt Danmark. Det fremgår af en pressemeddelelse fra selskabet.

Youtube Music består af en gratis version, der er reklamefinansieret, og en betalingsversion, Youtube Premium, der er reklamefri, og som er en pendant til andre tjenester som Spotify, Tidal og Apple Music. Det gælder også prismæssigt, med en abonnementspris på 99 kr. om måneden lægger Youtube Premium sig på niveau med konkurrenterne.

"Vi er virkelig glade for at kunne bringe YouTube Music til Danmark. Dermed kan vi tilbyde en ny musikstreaming, som er mere personlig end nogensinde - og som gør det nemt og enkelt at udforske alverdens musik. Når vi samtidig lancerer YouTube Premium, får folk adgang til et endnu større udvalg af originalt indhold. Vi håber, at musikfans vil tage godt imod de nye tjenester, som samtidig vil give værdi og muligheder til artister og musikskabere," siger Christophe Muller, der er direktør for musiklicenser hos YouTube, i meddelelsen.

Youtubes videoplatform er i forvejen flittigt brugt til at høre musik og se musikvideoer. Et væsentligt salgsparameter for Youtube Music er dog, at brugerne kan fortsætte med at høre musik, mens de bruger mobilen til andre ting, i modsætning til Youtubes videotjeneste.

Bedre aftale

Ifølge Politiken har Youtube forud for lanceringen forhandlet en aftale på plads for dansk musik med rettighedsorganisationen Koda. Organisationer har ofte langet ud efter Youtube for at sende for få penge retur til komponister og kunstnere bag de værker, der lægger på videotjenesten, men ifølge direktør Anders Lassen er aftalen, der er indgået omkring Youtube Music, mere fordelagtig. Det skyldes, at der er tale om en abonnementstjeneste.

"Abonnementsbaseret musikbrug sikrer alt andet lige musikerne en bedre betaling end reklamefinansieret brug, så al udvikling, der går i den retning, kan vi kun hilse velkommen," siger Anders Lassen til Politiken onsdag.

Aftalen matcher de prisstrukturer, der også gælder for de konkurrerende musiktjenester, skriver Politiken.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også