MediaWatch

Techgiganter går under radaren i udspil: "Kan ikke løses i en dansk medieaftale"

Google og Facebook kaprer flere og flere annoncekroner i Danmark, mens dagbladenes økonomi er i tilbagegang. Men regeringens medieudspil rummer ikke ét ord om techgiganterne. Kulturminister afviser, at regeringen lukker øjnene for problemet.

Kulturminister Mette Bock (LA) præsenterede regeringens medieudspil torsdag i sidste uge. | Foto: Ritzau Scanpix/Mads Claus Rasmussen

Mens regeringens medieudspil lægger op til besparelser på Radio24syv og TV 2 Regionerne og en ændring af balancen mellem nationale og regionale medier, så nævnes de internationale techgiganter som Google og Facebook ikke med ét ord i udspillet.

De globale, internetbaserede koncerner hiver årligt milliarder af kroner ud af det danske annoncemarked, men bidrager kun minimalt til indholdsproduktionen samtidig med, at deres årlige skattebetalinger er på niveau med regionale mediehuses trods en væsentlig højere omsætning.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs