MediaWatch

Amazon overhaler Google som næstmest værdifulde selskab i USA

Amazon fortsætter sin fremgang på aktiemarkedet og er nu det næstmest værdifulde selskab i USA.

ritzau/AP/Richard Drew
Foto: ritzau/AP/Richard Drew

Den amerikanske nethandelgigant Amazon er tirsdag rykket op på andenpladsen på listen over de mest værdifulde amerikanske selskaber. Dermed går Amazon forbi Alphabet Inc., der er Googles moderselskab. Førstepladsen på listen indtages af it-giganten Apple.

Amazon begyndte i 1990'erne som en online boghandel. Siden har selskabet udviklet sig eksplosivt til at sælge mange forskellige varer. Amazon laver også sine egne produkter og producerer blandt andet også film og tv-serier.

Amazons aktier steg tirsdag, hvilket gav firmaet en markedsværdi på 768 mia. dollar. Selskabets støt stigende værdi betragtes som et udtryk for, at det finansielle marked i USA har stor tillid til Amazons udvidelser. Amazons aktier er steget med hele 81 pct. det seneste år.

Alphabets værdi faldt tirsdag til 762 mia. dollar. Det sker, blandt andet efter afsløringer af at analyseselskabet Cambridge Analytica ulovligt indsamlede data fra 50 mio. Facebook-brugere.

Alphabet, der altså er Googles moderselskab, og Facebook dominerer markedet for online reklamer. Begge selskaber har tidligere fået kritik for, hvordan de håndterer deres brugeres data. Amazon fortsætter til gengæld ufortrødent sin succes på aktiemarkedet.

I februar overhalede selskabet Microsoft som det tredjemest værdifulde selskab i USA. Hvis selskabet fortsætter sin vækst, vurderes det, at det rammer en markedsværdi på 1000 mia. dollar sent i august.

Apple er lige nu det mest værdifulde selskab i USA med en markedsværdi på 889 mia. dollar.

/ritzau/Reuters

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske vendte under- til overskud, mediebranchens længst siddende topchef trækker sig tilbage, og en tv-status konstaterede, at TV 2 var kvartalets helt store vinder. Alt det og meget mere om ugen, der er gået, i Mediedanmark.

Danskeres data sendt fra DR til Facebook

DR lægger sig fladt ned og vil ændre praksis, efter afdækning af, at "X Factor" og "Alle mod 1"-apps har sendt brugernes data sendes videre til teknologiselskabet.

Danske Forlag skal have ny formand

I forbindelse med at Gyldendals adm. direktør, Stig Andersen, trækker sig tilbage, efterlader han også en tom stol i den danske forlæggerforening.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere