MediaWatch

Svensk finansmedie rykker til Danmark

Digitalt erhvervsmedie og nyhedsbureau med fokus på dækningen af små og mellemstore børsnoterede selskaber og distributionsaftale med bureauer som Bloomberg åbner redaktion i Danmark.

Foto: Screenshot

Koncentrerede finansnyheder med fokus på små og mellemstore virksomheder og nøglepartnere på distribution.

Det er nogle af hovedingredienserne i forretningskonceptet bag det svenske finansmedie og nyhedsbureau Finwire, der nu slår rødder uden for hjemmemarkedet og udvider med en redaktion i Danmark i løbet af foråret.

Mens Finwire i Sverige dækker både store og små børsnoterede selskaber, er det primært de små og mellemstore børsnoterede selskaber i Danmark, som ifølge mediet er et forsømt område i erhvervsdækningen.

"Nyhedsbureauerne har historisk været for fokuseret på de store børsnoterede selskaber som Volvo eller lignende og har meget lidt dækning af de små og mellemstore børsselskaber. Derfor spiller sådan nogen som os en vigtig rolle," siger adm. direktør og chefredaktør Mats Hård, der er en af Finwires to grundlæggere.

Mats Hård er i Danmark som en del af forarbejdet med etableringen af en dansk redaktion og kontor. Timingen er ikke tilfældig og hænger sammen med, at den svenske minibørs Aktietorget, som er blandt Finwires kunder, vil gøre sit indtog i Danmark.

"I Sverige har vi også oplevet en nedgradering af antallet af journalister på redaktionerne. Derfor fokuserer ingen på small cap-virksomheder. Børserne er også opmærksomme på den problemstilling, så de støtter initiativer som vores," siger han.

Direkte til nyhedsterminaler

Erhvervsnyhederne fra Finwire distribueres primært til abonnenter i finanssektoren og investormarkedet gennem de internationale erhvervsnyhedsbureauer Bloomberg,  Thompson Reuters, Morningstar eller det svenske Six. Finwire har teknologisk integration med bureauernes nyhedsterminaler, så nyhedsflowet publiceres via de internationale bureauers terminaler. Salgsargumentet over for kunderne i finansverdenen, der i forvejen abonnerer på erhvervstoffet fra de internationale bureauer, er at få et lokalt supplement med bredere virksomhedsdækning til eksempelvis Bloombergs erhvervsnyheder. Finwire betaler et gebyr for distributionsvinduet, der spiller en nøglerolle i forretningskonceptet – som hovedindgang til finansektoren.

"Det ville være umuligt, hvis vi ikke havde de partnere og kunne levere nyheder via den kanal," siger Mats Hård.

"Men vi har også mange mediekunder i Sverige som f.eks. Breakit, der alene får technyheder, så vi har forskellige kunder med hver deres interesser."

Finwire står selv for abonnementssalget, og prisen afhænger af, hvor mange der skal bruge produktet – men et enkelt premium abonnement ligger på omkring 600 svenske kr. om måneden ifølge Mats Hård, der uddyber, at Finwires dagligt publicerer mellem 200 og 300 korte nyhedsenheder - inklusiv registreringer af kursudvikling, aktieanbefalinger eller lignende, der ikke er fulde nyhedstelegrammer. Det redaktionelle fokus tæller primært vertikalerne store, mellemstore og små børsselskaber, samt fonde, tech, services og media. Redaktionen i Sverige består af 14 finansreportere, mens læserne og abonnenterne primært er virksomheder i finanssektoren, investorer og medier, der abonnerer på hele eller dele af bureaustoffet.

Løber rundt

Selskabet har investorkapital i ryggen fra det svenske investeringsselskab Pegroco Invest, der har den tidligere svenske statsminister Göran Persson som formand, og som tidligt – i 2014 – har sat penge i Finwire. Finwire har på få år nået breakeven og omsatte ifølge Mats Hård i 2017 for 12,3 mio. svenske kr. inklusiv datterselskabet Finwire TV.

Mats Hård er medstifter af svenske Finwire
Mats Hård er medstifter af svenske Finwire

Danmark er den første lancering uden for Sverige.

"Vi har set en interesse igennem noget tid i andre lande, men vi har ment, at det var meget vigtigt at få alle systemintegrationer (med nyhedsbureauernes terminaler, red.) på plads, inden vi udvider til andre lande. Danmark er det første land, men vi kigger på flere," siger Mats Hård.

Nogen fast dato er der ikke sat på åbningen. Det sker "så hurtigt som muligt" og i løbet af foråret.

"Vi er i gang med ansættelsesinterviews nu, og vi har teknikken på plads, så vi kan begynde at producere nyheder, så snart vi er færdige med samtaler," siger Mats Hård.

Han forventer, at den danske redaktion vil få en lille håndfuld ansatte, der skal dække danske børsnoterede små og mellemstore virksomheder, og at Finwire har "et par kunder" med fra start på det danske marked, men hvem de ligger i forhandlinger med, holder han tæt med.

"Banksektoren er oplagt og forhåbentlig også nogle medieselskaber," siger Mats Hård.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs