En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
04.12.2017kl. 10.03

Svensk techmedie fordobler næsten omsætningen

Omsætningen i 2017 overgår de mål, som svenske Breakit satte, da investorer skulle skyde flere penge i selskabet. Samtidig skrumper underskuddet.
af CHRISTIAN CARLSEN

Indtjeningen har fart på i det svenske techmedie Breakit. Selskabet bag mediet, Lundell och Aronsson Media AB, kommer nemlig ud af 2017 med en omsætning på ca. 12 mio. svenske kroner (9 mio. dkk.). Det skriver Stefan Lundell, som er medstifter, i en leder i Breakit.

Dermed vil omsætningen være tæt på fordoblet i forhold til 2016. Her landede toplinjen på 6,8 mio. svenske kr. (5,3 mio. dkk.) i 2016, mens den i 2015 var på 1,8 mio. svenske kr. (1,4 mio. dkk.).

Omsætningen overgår tilmed de forventninger, som Breakit-stifterne havde til året, da de i foråret mødtes med investorer med henblik på at tilføre mediet kapital. Dengang forventede Breakit, at toplinjen ville lande på 10 mio. svenske kr.

Når 2017 er omme, kan Breakit og mediets investorer desuden glæde sig over, at bundlinjen er mindre rød end tidligere. I 2016 fik Breakit et underskud på 1,5 mio. svenske kr. (1,2 mio. dkk.), men i 2017 vil underskuddet være skrumpet til 0,5 mio. svenske. kr., skriver Stefan Lundell.

Målet er dog ikke at gå i plus foreløbig, skriver Stefan Lundell.

"Nu er vi er ved at forberede en ny, stærk salgsvækst i 2018, og jeg kan allerede nu love nye milliontab. Eller rettere sagt jeg ved, at Breakit vil fortsætte med give tab de næste år. Forklaringen er enkel: Vækst koster og skal skabe lønsomhed på lang sigt," skriver Stefan Lundell.

Breakit blev grundlagt i januar 2015 af to tidligere journalister på Dagens Industri Stefan Lundell og Olle Aronsson samt iværksætteren Eric Gisaeus og er en del af en større bølge af startup-selskaber i nabolandet.

Det svenske medie lever af indtægter fra annoncer og events. Den største generator bag omsætningsvæksten i 2016 var native annonce - altså sponsoreret indhold - på sitet.

Relaterede artikler:

  • Screenshot af Breakit.se's website.

    Svensk techmedie tredobler omsætning - og øger underskud

    For abonnenter

  • Tidl. Dagens Industri-journalister starter netmedie og podcast

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge

Netflix er den streamingtjeneste, som flest nordmænd har adgang til, efterfulgt af HBO Max og Viaplay, som deler andenpladsen.
  • Britisk myndighed erklærer passworddeling for ulovligt
  • Amazon indgår filmaftale med selskab bag Warhammer

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Polen afviser at reducere moms på bøger

For abonnenter

Photo: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

For abonnenter

Foto: Tv 2 / Danmark
TV

TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling

For abonnenter

Dar Salim, Anders Juul, Lene Maria Christensen, Marijana Jankovic, Morten Hee Andersen og resten af holdet fra Fred til Lands på den røde løber ved Robert-prisuddeling i Tivoli Hotel & Congress Center i København søndag den 26. januar 2020. | Foto: Philip Davali
TV

Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat

Læs også

Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

En stigende andel af befolkningen er blevet nyhedstrætte og vælger aktivt nyheder fra, viser årlig rapport om danskernes medievaner fra DR Medieforskning.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Medienyt

DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret

Den nye redaktion på den anden side af kloden skal producere indhold til DR’s platforme i de danske nattetimer. 

For abonnenter

Foto: Tv 2 / Danmark
TV

TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling

TV 2s kommercielle direktør understreger, at TV 2 Play skelner mellem uforsætlige og systematiske videredelinger af logins til tjenesten.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 26. jan.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 26. jan.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 26. jan.
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 26. jan.
  • Viaplay lancerer streamingindhold i Østrig med hjælp fra Canal+ – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Head of Business Development

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge