MediaWatch

Svensk techmedie fordobler næsten omsætningen

Omsætningen i 2017 overgår de mål, som svenske Breakit satte, da investorer skulle skyde flere penge i selskabet. Samtidig skrumper underskuddet.

Indtjeningen har fart på i det svenske techmedie Breakit. Selskabet bag mediet, Lundell och Aronsson Media AB, kommer nemlig ud af 2017 med en omsætning på ca. 12 mio. svenske kroner (9 mio. dkk.). Det skriver Stefan Lundell, som er medstifter, i en leder i Breakit.

Dermed vil omsætningen være tæt på fordoblet i forhold til 2016. Her landede toplinjen på 6,8 mio. svenske kr. (5,3 mio. dkk.) i 2016, mens den i 2015 var på 1,8 mio. svenske kr. (1,4 mio. dkk.).

Omsætningen overgår tilmed de forventninger, som Breakit-stifterne havde til året, da de i foråret mødtes med investorer med henblik på at tilføre mediet kapital. Dengang forventede Breakit, at toplinjen ville lande på 10 mio. svenske kr.

Når 2017 er omme, kan Breakit og mediets investorer desuden glæde sig over, at bundlinjen er mindre rød end tidligere. I 2016 fik Breakit et underskud på 1,5 mio. svenske kr. (1,2 mio. dkk.), men i 2017 vil underskuddet være skrumpet til 0,5 mio. svenske. kr., skriver Stefan Lundell.

Målet er dog ikke at gå i plus foreløbig, skriver Stefan Lundell.

"Nu er vi er ved at forberede en ny, stærk salgsvækst i 2018, og jeg kan allerede nu love nye milliontab. Eller rettere sagt jeg ved, at Breakit vil fortsætte med give tab de næste år. Forklaringen er enkel: Vækst koster og skal skabe lønsomhed på lang sigt," skriver Stefan Lundell.

Breakit blev grundlagt i januar 2015 af to tidligere journalister på Dagens Industri Stefan Lundell og Olle Aronsson samt iværksætteren Eric Gisaeus og er en del af en større bølge af startup-selskaber i nabolandet.

Det svenske medie lever af indtægter fra annoncer og events. Den største generator bag omsætningsvæksten i 2016 var native annonce - altså sponsoreret indhold - på sitet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs