MediaWatch

Egmont styrker førerpositionen på norsk ugebladsmarked

Mediekoncernen dominerer det norske ugebladsmarked og øgede i 2015 sin førende position på bekostning af konkurrenterne.

PR/Egmont
Foto: PR/Egmont

Den danske magasinkoncern Egmont har øget markedsandelen på det norske ugebladsmarked på bekostning af konkurrenterne Aller Media og Bonnier, skriver Kampanje.

Nye oplagstal for 2015 viser, at Egmont Publishing solgte 31,9 mio. ugeblade i Norge, hvilket gav Egmont en markedsandel på 57,9 pct. Det er en stigning fra 2014, hvor Egmonts markedsandel var 53,9 pct.

Modsat daler Aller Medias markedsandel fra 30,1 i 2014 til 27,9 i 2015, mens Bonnier går fra en andel af markedet på 8,9 pct. til 7,4 pct.

Egmont tilskriver fremgangen et vedvarende fokus på faste abonnementer frem for løssalg.

"Egmont har over lang tid satset på abonnement. Vi har testet, tilpasset og fejlet os frem til en model, som nu virkelig giver resultater. Når stadig flere læsere vælger at invitere os op i sofaen på fast basis, giver det os en helt unik mulighed for at udvikle vores magasiner i takt med, og gerne lidt foran, målgrupperne. Dermed tager vi markedsandele og styrker vores position som markedsleder," siger Morten Danielsen, markedsdirektør i Egmont Publishing, til Kampanje.

Det norske ugebladsmarked faldt samlet set med 6,2 pct. i 2015.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Sagaen om TDC's fusion med MTG's nordiske tv-forretning fortsatte, flere selskaber præsenterede regnskaber, og flere medier klagede over afslag på mediestøtte. Få overblikket over ugens gang i mediebranchen.

Canal Digital satser på ny alt-i-en tv-boks

Tv-distributøren melder sig ind i den skærpede konkurrence om tv-kunderne med en ny tv-boks, der skal fungere som one-stop-shop og indgang til både flow-, streaming- og web-tv.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere