MediaWatch

Aller lukker Kig Ind

Økonomien hænger ikke sammen i Kig Ind, og derfor lukker Aller bladet. Det koster fem ansatte jobbet. Kræfterne skal i stedet fokuseres på Se og Hør.

Opdateret kl. 11:07 - Når Kig Ind i morgen, onsdag, udkommer som et tillæg til Se og Hør, vil det være sidste gang, at gossip-bladet sendes på gaden. Magasinudgiveren Aller, som står bag bladet, lukker nemlig Kig Ind og afskediger i den forbindelse fem ansatte.

Det skriver Aller i en pressemeddelelse.

I stedet vil Aller fokusere kræfterne på Se og Hør, som fra i morgen vil være Allers eneste rendyrkede gossip-blad.

”Vi har valgt at fokusere vores kræfter 100 pct. på Se og Hør, fordi vi i vores oplags-, læser- og trafiktal kan se en markant positiv effekt af de redaktionelle tiltag og omlægninger, vi på det seneste har gennemført. Når så Kig Ind samtidigt er hårdt ramt af de strukturelle ændringer på mediemarkedet, ser vi en bedre økonomi i at satse på et stærkt Se og Hør frem for to blade,” udtaler ugebladsdirektør Anette Kokholm.

Økonomien løber ikke rundt

Kig Ind, der i 1997 blev lanceret som modsvar til Egmonts Her og Nu, har længet været udfordret på både oplag og læsertal. Det seneste oplagstal for Kig Ind for andet halvår 2014 lå således på 19.800 - et fald fra 42.000 eks. i andet halvår 2011. Kig Inds læsertal faldt fra første halvår 2014 til første halvår 2015 fra 151.000 til 125.000.

Ifølge Aller har det ikke været muligt at få økonomien til at løbe rundt i Kig Ind.

”Det er ærgerligt, at vi som et led i oprustningen på Se og Hør må lukke Kig Ind, men der er intet, der tyder på, at vi kunne sikre en sund drift på bladet i det marked, vi kender i dag," siger Anette Kokholm, som roser holdet bag Kig Ind for en "meget professionel og dedikeret indsats".

Fremrykker udgivelsesdag

Kig Inds dækning af Hollywood-stoffet vil blive videreført i Se og Hør. Det sker ved at øge mængden af historier og ved at oprette kanalen www.hllwd.dk med gossip fra Los Angeles og omegn, skriver Aller.

For Se og Hør er den største ændring dog, at udgivelsesdagen for Se og Hør fremrykkes fra torsdag til onsdag.

"Det kommer uden tvivl til at ændre markedsdynamikken, og det er min klare forventning, at det bliver til fordel for Se og Hør,” udtaler chefredaktør i Se og Hør, Niels Pinborg.

Oplag: Aller-magasiner 2. halvår 2014

Læsertal: Udvikling for ugeblade H1 2015

Er du på mobilen? Så klik her for at se seertals-graferne.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs