Kulturmagasin drejer nøglen om

Kulturmagasinet Doxa, der blev lanceret med ambitionen om at levere kritisk kulturjournalistik i mediebilledet, lukker efter knapt et år.

Det blev kun til et lille år i luften for netmediet Doxa, der gik i luften i slutningen af september sidste år med ambitionen om at være Danmarks kritiske kulturmagasin. Det skriver fagbladet journalisten.dk.

Lukningen betyder, at mediet tilbagebetaler 150.000 kr. , som magasinet netop har fået tildelt i støtte fra Innovationspuljen, der er en del af mediestøtteordningen.

"Vi lukker Doxa. Vi har afleveret de 150.000 kr., vi har fået i mediestøtte, tilbage," siger chefredaktør og medstifter Lasse Marker til journalisten.dk.

Han uddyber, at trekløveret bag magasinet, der foruden ham selv tæller Mads Aagaard Danielsen og Villads Andersen, mistede troen på, at magasinet kunne blive økonomisk bæredygtigt med magasinets forretningsmodel, baseret på abonnementssalg og salg af artikler til øvrige medier. Betalingsvilligheden er for lille og muligheden for at få indtægter via annoncering begrænset som nichemedie, fordi det stiller høje krav til trafik og volumen.

Svært at tjene penge

Doxas stiftere gik dog ind i arbejdet med åbne øjne sidste år og lagde ikke skjul på, at det ville blive op ad bakke at få økonomi i mediet:

”På sigt er det aldrig sjovt at arbejde gratis eller selv betale underskuddet, så hvis vi selv kunne bestemme, så er det noget, vi vil kunne leve af på sigt. Jeg ved dog også fra Ræson, som Villads og jeg har været en del af, at det først er inden for de sidste par år, at det er gået i nul. Når man ikke engang kan tjene penge på et nichemedie om politik, så bliver det virkelig svært med et nichemedie om kultur,” sagde Lasse Marker sidste år til MediaWatch i forbindelse med lanceringen.

Kulturmagasinet skabte opmærksomhed, da det i januar i kølvandet på angrebet på Charlie Hebdo i Paris arrangerede en støttedemonstration for Jyllands-Posten under parolen "Jeg er JP".

Alle tre bagmænd har haft faste job ved siden af driften af Doxa. Lasse Marker selv har arbejdet for DR bl.a. som radiovært på P1-programmet ”Kulturknuserne”. Han vil nu åbne eget kommunikationsbureau med kulturlivet som målgruppe, skriver journalisten.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også