MediaWatch

Den mobile revolution har ramt glittede sider

Halvdelen af de 25 mest populære ugeblade og magasiner på nettet får nu størstedelen af deres trafik fra mobilen.

Foto: HOLGER BUNDGAARD/POLFOTO/ARKIV

Når læserne vil tjekke de seneste modetendenser, kendisnyheder eller træningstips, sker det mere og mere på mobilen frem for på computeren. Den mobile revolution har sat sit præg på trafikken hos de mest velbesøgte magasiner og ugeblade på nettet.

Blandt de 25 største havde de 12 i maj mest trafik fra brugere med en mobiltelefon i hånden, viser trafiktal for maj fra Danske Medier Research.

De glittede blade dannede samtidig fortrop blandt mediegrupperne målt på andelen af mobil-dominerede titler. Sammenligner man med de mest besøgte nyhedssites som Ekstra Bladet, DR, BT og Politiken har ingen af dem endnu nået samme vendepunkt - selvom mange er tæt på. Kun netaviser som Dagens.dk og Mx.dk, der også har høj fokus på at nå læserne på de sociale medier, er mere populære på mobilen end computeren.

Kendisblade i front

De kulørte ugeblade trækker mest trafik til de store magasinhusene med Allers Se og Hør i spidsen. Sitet har dog fået en ambitiøs konkurrent i Her og Nu, efter Egmont ændrede strategi for sitet sidste år. Det har sendt Her og Nu i overhalingsbanen i år, hvor ugebladet siden marts har indtaget andenpladsen blandt bladene på Toplisten fra Danske Medier Research.

På de næste pladser følger Samvirke fra Coop på tredjeplansen, modeugebladene Alt for damerne fra Egmont og Allers Femina samt den royale slagvare fra samme hus, Billed-Bladet. Det er generelt uge-udgivelserne, der trækker flest til på nettet. Flest besøg blandt månedsmagasinerne er ud over Coops Samvirke Vores Børn fra Egmont.

Ugebladenes højere gennemslagskraft på nettet kan samtidig være en del af forklaringen på, at Bonnier, der står bag nogle af landets mest læste magasiner som Illustreret Videnskab og Bo Bedre, ikke er repræsenteret blandt de 25 mest besøgte blade og magasiner.

Top 25: De største ugeblade og magasiner

Web: Top 50 medier på tværs af platforme 

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs