MediaWatch

Cameron til BBC: Stop brugen af navnet Islamisk Stat

Borgmesteren i London mener, at mediernes brug af navnet Islamisk Stat giver gruppen medvind.

Foto: Andrew Milligan/AP/Polfoto/Arkiv

David Cameron appellerer til de britiske medier, og helt specifikt BBC, om at stoppe brugen af navnet Islamisk Stat, som er en "giftig dødskult" og ikke en "islamisk stat". 

Premierministeren foretrækker som sin regering og regeringer i mange andre lande, herunder det danske udenrigsministerium, at gruppen kaldes Isil - Islamisk Stat i Irak og Levanten. 

"Jeg ville ønske, at BBC ville stoppe med at sige Islamisk Stat, for det er ikke en islamisk stat. Det er et rædselsfuldt, barbarisk regime," siger Cameron i et interview med BBC Radio 4.

Giver "propaganda-skub"

Londons borgmester, Boris Johnson, går et skridt videre i en klumme mandag i avisen Telegraph, hvor han hævder, at mediernes brug af betegnelsen Islamisk Stat styrker den jihadistiske fremmarch. 

"Du giver deres kriminelle og barbariske adfærd en værdighed, du giver dem et propaganda-skub, som de ikke fortjener, specielt over for nogle let påvirkelige unge muslimer," skriver Boris Johnson. 

Meldingen fra Cameron kommer i kølvandet på flere angreb fredag, blandt andet i Tunesien, hvor næsten 40 turister blev dræbt på en strand af en jihadist med et skydevåben. Blandt de dræbte var omkring 30 briter.

Truslen er vedvarende

Den britiske premierminister er bekymret over truslen fra Islamisk Stat, og han advarer briterne om, at kampen mod jihadisterne bliver lang og kræver tålmodighed.

Samtidig siger han i radiointerviewet, at truslen også er direkte rettet mod Storbritannien. 

"I Irak og Syrien er der folk, som planlægger skrækkelige angreb i Storbritannien og andre steder. Så længe Isil (Islamisk Stat, red) eksisterer i disse to lande, er vi truet," siger Cameron. 

Storbritannien deltager i en koalition af lande, som med blandt andet kampfly bekæmper Islamisk Stat. 

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Mediekommentator kalder medieforlig en "lappeløsning"

Endnu en smal medieaftale er landet, uden der bliver foretaget markante ændringer af rammerne for de danske medier, som medievirksomheder kan slå sig på, lyder vurderingen fra mediekommentatorer. De store ændringer er udsat med en lang række udvalg og undersøgelser, og spørgsmålet er, hvor mange af regeringens mål, der reelt kan føres ud i livet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs