MediaWatch

Charlie Hebdo blev revet væk i Danmark

Danmark har fået 5000 udgaver af Charlie Hebdo, som sælger godt, og Bladkompagniet har nu bestilt et nyt parti hjem på "ikke under 5000" eksemplarer.

Foto: David Vincent/Polfoto/AP

Med over 5000 blade er Danmark et af de lande, der modtager flest udgaver af Charlie Hebdo. Støtten til det franske magasin sås tydeligt tidlig fredag morgen.

Sædvanligvis er tegneserier for børn og nyheder for voksne.

Men efter angrebet på det franske satiremagasin Charlie Hebdo i sidste uge, hvor 10 ansatte mistede livet for at bruge deres ytringsfrihed, er der vendt op og ned på tingene.

Verden over møder bladet stor opbakning, for det handler om andet og mere end tegneserier, som Kristian Balle udtrykker det, da han fredag morgen lidt i syv stod i kø for at købe det franske satiremagasin i bladkiosken Kihoskh i København.

For ham er det ikke de 16 siders papir, der er vigtige, men den symbolske værdi i den store efterspørgsel.

"Egentlig er det ikke vigtigt for mig at få magasinet. På en eller måde er det bare symbolsk. Magasinet i sig selv er ikke vigtigt. Men det er vigtigt, at vi har stået så mange for at ville købe det, siger Kristian Balle foran et opbud af fire tv-hold fra den danske og internationale presse.

Kvart i syv på Sdr. Boulevard stod der 42 mennesker i kø på en mørk fredag i januar.

Før kiosken åbnede, strømmede flere til, mens andre kiggede på køen og konstaterede, at det ikke var kulden og ventetiden værd. Kristian Balle selv stod da også i kø i tre timer i bidende kulde.

Ejer af Kihoskh Keld Petersen fortæller, at han har fået over 1000 henvendelser fra interesserede kunder, men det er dog hverken for medieopmærksomheden, i ytringsfrihedens navn eller for pengenes skyld, at Keld Petersen har valgt at sælge bladet.

"Som butik er det vigtigt at have de varer, som folk kan ønske sig, siger han.

Han frygter ikke at sælge bladet og har allerede lagt billet ind på flere eksemplarer.

"Jeg har spurgt, om jeg må få 150, men jeg kunne sælge mange flere, siger han.

De første i alt 300 eksemplarer, der er kommet til Danmark, er kun blevet sat til salg i udvalgte bladkiosker i Københavns-området, mens den anden bølge af magasiner distribueres til hele landet.

Distributøren Bladkompagniet har bestilt et nyt parti hjem på "ikke under 5000" eksemplarer.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs