En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
16.01.2015kl. 15.16

Charlie Hebdo blev revet væk i Danmark

Danmark har fået 5000 udgaver af Charlie Hebdo, som sælger godt, og Bladkompagniet har nu bestilt et nyt parti hjem på "ikke under 5000" eksemplarer.
Foto: David Vincent/Polfoto/AP
af PER FANEFJORD LAURSEN

Med over 5000 blade er Danmark et af de lande, der modtager flest udgaver af Charlie Hebdo. Støtten til det franske magasin sås tydeligt tidlig fredag morgen.

Sædvanligvis er tegneserier for børn og nyheder for voksne.

Men efter angrebet på det franske satiremagasin Charlie Hebdo i sidste uge, hvor 10 ansatte mistede livet for at bruge deres ytringsfrihed, er der vendt op og ned på tingene.

Verden over møder bladet stor opbakning, for det handler om andet og mere end tegneserier, som Kristian Balle udtrykker det, da han fredag morgen lidt i syv stod i kø for at købe det franske satiremagasin i bladkiosken Kihoskh i København.

For ham er det ikke de 16 siders papir, der er vigtige, men den symbolske værdi i den store efterspørgsel.

"Egentlig er det ikke vigtigt for mig at få magasinet. På en eller måde er det bare symbolsk. Magasinet i sig selv er ikke vigtigt. Men det er vigtigt, at vi har stået så mange for at ville købe det, siger Kristian Balle foran et opbud af fire tv-hold fra den danske og internationale presse.

Kvart i syv på Sdr. Boulevard stod der 42 mennesker i kø på en mørk fredag i januar.

Før kiosken åbnede, strømmede flere til, mens andre kiggede på køen og konstaterede, at det ikke var kulden og ventetiden værd. Kristian Balle selv stod da også i kø i tre timer i bidende kulde.

Ejer af Kihoskh Keld Petersen fortæller, at han har fået over 1000 henvendelser fra interesserede kunder, men det er dog hverken for medieopmærksomheden, i ytringsfrihedens navn eller for pengenes skyld, at Keld Petersen har valgt at sælge bladet.

"Som butik er det vigtigt at have de varer, som folk kan ønske sig, siger han.

Han frygter ikke at sælge bladet og har allerede lagt billet ind på flere eksemplarer.

"Jeg har spurgt, om jeg må få 150, men jeg kunne sælge mange flere, siger han.

De første i alt 300 eksemplarer, der er kommet til Danmark, er kun blevet sat til salg i udvalgte bladkiosker i Københavns-området, mens den anden bølge af magasiner distribueres til hele landet.

Distributøren Bladkompagniet har bestilt et nyt parti hjem på "ikke under 5000" eksemplarer.

/ritzau/

Relaterede artikler:

  • Foto: David Vincent/AP/Polfoto

    I kø for Charlie Hebdo: Vigtigt at vi står her

  • Foto: David Vincent/Polfoto/AP

    Mindst 5000 eksemplarer af Charlie Hebdo til Danmark

  • Paris: Charlie Hebdo bliver revet ned fra hylderne

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

Tidligere reporter og programredaktør på TV 2 og udviklings- og redaktionschef på TV2 Fyn skal fremover stå i spidsen for Jyllands-Postens Kultur og Liv-redaktion og styrke den digitale udvikling.

For abonnenter

Foto: Agnete Schlichtkrull/dr
Medienyt

Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio

Traditionelt tv og radio så større fald i 2022 end tidligere, mens streaming og podcastforbruget fortsatte opadgående kurver, viser DR Medieforsknings årlige rapport ”Medieudviklingen 2022”.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Watch Job

  • Senior Porteføljemanager

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Scrum Master with a practical approach

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge