MediaWatch

Aller Media overvejer nye opkøb i Norge

Aller Media i Norge udelukker ikke yderligere digitale opkøb for at nå målet om en tredobling af den digitale omsætning i 2017.

Aller Media kan sagtens tænkes at engagere sig i nye digitale opkøb, men flere aviser er ikke på ønskelisten, siger den norske Aller Media-direktør Rolf Hanche-Olsen, til kampanje.com.

Han spillede en central rolle, da mediekoncernen forhandlede om Allers opkøb af den norske avis Dagbladet i 2013.

I Aller taler man om en tredelt strategi, oplyser han:

Man skal tilpasse den traditionelle medievirkomhed , vokse digitalt, og indtage andre forretningsområder, hvor mediemusklerne kan udnyttes til succes, herunder det nye engagement i rejseområdet.

“Når det gælder digital vækst vil den hovedsagelig være organisk med udgangspunkt i Dagbladet, men vi udelukker ikke yderligere digitale opkøb. I andre forretningsområder vil vi fortsætte med opkøb, men i lavere tempo, end vi har gjort de sidste to-tre år," siger Hanche-Olsen, som indtil 2008 sad hos Aller Medias konkurrent i Norge, Egmont Hjemmet Mortensen.

På Kampanjes konference Media Business i august fastslog Aller Medias topchef Roger Hansen at koncernen om tre  år skal have fordoblet den digitale omsætning. Dermed den digitale omsætning i  2017 være minimum 500 millioner kr.

Papirvækst er ikke et mål

Aller Media-direktøren har et særligt godt øje til ét forretningsområde, når det gælder opkøb:

“Det er specielt indenfor det område, vi kalder "marketing services", det vil sige tjenester som komplementerer vort tilbud til annoncørerne, at vi vil vurdere nye projekter," siger han.

Derimod bliver opkøbet af Dagbladet næppe fulgt op af flere avisopkøb.

“Vores interesse for Dagbladet skyldes den stærke digitale virksomhed, de har bygget op, som passer godt sammen med nicherne, vi har i Aller Media. Det er ikke noget mål for os at vokse videre gennem opkøb af aviser," siger Aller-direktøren.

Rolf Hanche-Olsen siger også, at man løbende vil arbejde intens på at tilpasse printvirksomheden i Aller Media og i Dagbladet til de nye tider.

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Kritiseret aftale om rettighedsbetaling lagt på is, mediebureauer kigger efter alternativer til Facebook, DR dropper livekoncerter, podcastbureau udvider med nye formater, og lokale radio- og tv-stationer har fået inddraget deres sendetilladelser. Læs med, når vi gennemgår ugens største mediesager.

Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise

En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs