Ugebladenes læserfald bremsede lidt op i sommervarmen. Efter flere halvår med alvorlige, og i mange tilfælde tocifrede, læsertab, har ingen ugeblade tabt mere end 9,4 pct. af læserne i sommerhalvåret.
Der er endda en håndfuld titler, der slet ikke taber læsere.
Det viser TNS Gallup/Index Danmarks læsertal for andet og tredje kvartal.
Fire magasiner vokser
I den mest positive ende af listen, ligger - i rækkefølge - Hendes Verden (Egmont), 7 TV Dage (Aller), Anders And (Egmont), Her og Nu (Egmont) og Familie Journalen (Aller).
Hendes Verden havde i årets første halvår også en positiv vækst på 5,5 pct.
Familie Journalen, Her og Nu og 7 Tv Dage er vippet fra minus til plus.
De kulørte blade sunder sig
For de kulørte ugeblade, der også er de mest læste og blandt Aller Medias traditionelle guldæg, har sommeren også budt på mildere vinde.
Se og Hør tabte i første halvår 18 pct. af læserne, svarende til 113.000 ugentlige læsere, og blev dermed for første gang overhalet af Billed-Bladet som det mest læste ugeblad. I sommerhalvåret har Se og Hør tabt 9,4 pct., hvilket dog stadig er det største fald i ugebladsklassen. Det samme gælder Allers prisbillige sladderblad, Kig Ind, der i første halvår tabte 19,5 pct. i sommeren tabte 9,4 pct.
Billed-Bladet har mistet 3,5 pct. (mod 6 pct. i første halvår) og er dermed stadig det mest læste ugeblad.
Læsertal: Ugebladenes vækst Q2 + Q3 2013
Læsertal: Ugeblade Q2 og Q3 2013
Læsertal: Vækst for ugeblade H1 2013