MediaWatch

Dansk Handelsblad leverer rekordregnskab

Fagbladet, der skriver om retailbranchen, har landet et flot 2012-regnskab med en overskudsgrad på 19 procent.

Med et overskud på ca. 2,6 mio. kr. ud af en omsætning på 13,7 mio.kr. har Dansk Handelsblad leveret, hvad ledelsen selv mener, er det bedste resultat i fagbladets historie.

”Man skal altid være varsom med at tale om rekorder på et blad, der er udkommet i 104 år, men vi har i hvert fald ikke kunnet finde større overskud i referater eller regnskaber, så langt tilbage, vi kan se. Så selv når vi korrigerer for prisudvikling med mere, er vi ret sikre på, at vi har slået alle rekorder for bladet,” udtaler bladets administrerende direktør og ansvarshavende chefredaktør, Niels H. Carstensen, i en pressemeddelelse.

Dansk Handelsblad A/S er ejet af D. H. Holding og skriver som fagblad primært om dagligvarebranchen.

Ledelsen skriver, at resultatet, der giver en overskudsgrad på 19 procent, skyldes en stram økonomistyring og en omkostningsreduktion på 16,7 pct. Indtægterne fra annoncering faldt med 9 pct., men til gengæld steg abonnementsindtægterne.

Det solide resultat kommer efter et par år med sløje tal på bundlinjen. Ifølge ledelsen er det en ny strategi, der har ændret billedet, hvor fokus bl.a. har været på et stigende oplag.

Det er sket, eftersom oplaget er øget med 22 procent i forhold til 2010 som følge af aftaler med de store supermarkedskæder i Danmark, hvor Dansk Handelsblad tidligere var stærkest hos købmændene.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Rapporter peger på flere triste nyheder for journalister

Flere fravælger at læse nyheder, unge mennesker opsøger dem ikke aktivt, og sociale medier har overhalet nyhedsmedier som hovedkilde for de unge til nyhederne. Branchen står med et tiltagende framenteringsproblem, og vi bliver nødt til at tale om det, lyder det fra Uffe Gardel, der har ført pennen i denne uges medieklumme.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs